Blogginlägg från 2017-01-06
Hektisk inledning på Folk at Heart
Foto: Carina Österling (Peter Sjöholm)Stefan Murphy imponerade.
EFTER EN GANSKA LOJ EFTERMIDDAG blev det plötsligt fullsatt i restaurangen innan de första konserterna startade på årets Folk at Heart-festival. Jag gör just nu en kort mellanlandning och kan rapportera om många överraskande musikaliska inslag. Och en väldigt publiktät fredagskväll där trängsel och fullsatta lokaler har varit vanligt förekommande.
Mycket att skriva hem om och det låter sig inte göras i någon större utsträckning på några få minuter medan invigning pågår fem våningar ned på Scandic Grand. Innan nattsessionerna på hotellrummen sparkar igång kl 23:00.
Medan vi satt och åt middag i restaurangen ställde sig en artist som kallade sig Bo Ahlbertz i foajén och lät som om han var född i Louisiana. Överraskande kvalitetsunderhållning.
Sedan ställde sig soloartisten Det Är Kärlek i matsalen och spelade popsånger med intressanta texter. Hans höga silverfärgade hatt kanske tog bort lite fokus från materialet men den halvakustiska gitarren lät mycket fint.
Cincinnatis representant på Folk at Heart, Billie Gant, tog oss från Sverige till USA med ett läckert och kraftfullt gitarrspel på sitt akustiska instrument och sånger med innehåll som "drinking beer with a teardrop in my eye". Billie underhöll också i mellansnacket med engagerade historier om sitt hemland.
Ett tips om bandet Buckliga Boots gjorde att jag stannade till i rummet Hjalmar och blev smått imponerad av det akustiska gitarrsoundet, ibland kryddat med dobro och banjo, och repertoaren som pendlade mellan Bob Dylan och John Holm i sköna sångstämmor. Och ibland gränsade arrangemangen till bluegrass.
Under den tidiga kvällen på Folk at Heart, med konserter som hade udda starttider, fick jagfrångå principen att aldrig lämna en konsert i förtid. Vilket inträffade här för att inte missa One Little Mountain, Mattias Bergstedts projekt. Albumet "In the arms of autumn" är en tämligen dämpad historia men här på Folk at Heart blommade soundet ut i ganska elektrisk och catchy poprock. Och jag bestämde mig för att aldrig klaga på förekomsten av elektriska instrument på festivalen. Ty kvartetten One Little Mountain var en frisk fläkt.
Det skulle i samma lokal blåsa ännu friskare fläktar några minutter senare när Göteborgsbandet Majornas 3dje Rote (fråga mig inte vad det betyder) underhöll med cajunkryddad svensk folkmusik där fiol och dragspel drog upp tempot. "Nån sorts folkmusik" som de själva beskrev sin musik. Bandets humor och texter framkallade ovationsartad respons och jag kan spontant jämföra bandets omedelbara uttryck med FU*K, ukulelebandet från Fagersta, och deras genombrott för några år sedan på samma festival.
Count Vaseline är kanske ett överdrivet anonymt artistnamn på Mighty Stef-ledaren Stefan Murphys solokarriär. Men vad spelar det för roll när han med en akustisk gitarr och mycket skarpa röst ("husets bästa röst" var festivalgeneralen Anders Dambergs omedelbara kommentar) formar stora låtar, fantastiska melodier och starka kompositioner. Exempelvis hade han skrivit ett par låtar till följd av presidentvalet i USA "när han bilförsäljaren valdes till president" (Murphys ord). Jag såg inte mycket av huvudpersonen på ett mer än fullpackat Verandan men det lät underbart bra till hundra procent.
Nu laddar vi för nattsessionen som inte lär bli mindre intensiv Orkar jag kommer en sen rapport i natt.
/ HÃ¥kan
Folk at Heart 2017 i startgroparna
IDAG PÅ EFTERMIDDAGEN, TRETTONDAGEN 2017, checkade vi in på Scandic Grand, letade upp rummet på femte våningen (rum 535), kvitterade ut ackrediteringarna, fick ett fysiskt festivalprogram i händerna och började planera första kvällens konsertbesök. Möttes direkt av nyheten att en av festivalarrangörerna, Andreas Svensson, i det halkiga väglaget skadat armbågen så allvarligt att han befann sig på sjukhus och inte kan närvara på invigningskvällen.
I första hand tragiskt för Andreas personligen men arrangörsstaben har blivit av med en av de viktigaste personerna som bokat alla artister till festivalen. Det blev också ett avbräck i Ad Hoc-orkestern där Andreas dragspel är en viktigt komponent för bandets driv och sound. Det har gjort att Kajsa Zetterlund, rutinerad fiolspelare som i bandet "till vardags" spelar ståbas, utökar bandets fiolfraktion med ytterligare en person och bandet kan ha kvar schvunget i arrangemangen som jag så noggrant beskrev bandets musik igår.
I foajén på Scandic Grand kunde jag notera många som checkade in på hotellet, musiker och privatpersoner, samtidigt som amerikanen Billie Gant, en av festivalens utländska inslag, promenerade förbi i cowboyhatt. Allt medan Ad Hoc-orkestern en våning upp försökte trimma sin nya sättning. Det lät mycket lovande.
I de större lokalerna på hotellets bottenvåning var det en febril aktivitet att få all teknik på plats. Jag fångade ljudmixaren Silja i farten (se ovan) med alla sladdar i famnen och fullt koncentrerad att då ljudet i Verandan på plats.
LG Rosén, en av rumsvärdarna för nattens aktiviteter, passerade förbi och kunde berätta att han hade designat sitt rum färdigt. Han lämnade också lite info inför nästa Live at Heart-festival, där han är artistansvarig på sensommaren. Trycket är stort på anmälningarna kunde han meddela.
Men nu är det den fjärde upplagan av Folk at Heart som gäller och inom en timme är det officiella programmet igång. Med ett fysiskt program i händerna har planeringen gått in i en seriös fas och jag kan meddela att jag tänker försöka besöka konserter med Det Är Kärlek, Billie Gant, Duo Systrami, Buckliga Boots, Osten af & Dimpker Brothers, One Little Mountain, Russ Tolman, Majornas 3dje Rote och Count Vaseline. Vi får se hur den planeriungeringen fungerar i praktiken, några konserter krockar enligt programmet, men jag ska försöka återkomma i festivalpausen innan 23:00 och berätta hur det har gått.
/ HÃ¥kan
<< | Januari 2017 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: