Blogginlägg

Grymt omväxlande konsert

Postad: 2015-08-02 16:43
Kategori: Live-recensioner



Alla bilder: Carina Österling
"PACKMOPEDSTURNÉN 15"
Göran Samuelsson/Nisse Hellberg/Caroline af Ugglas/Ebbot Lundberg/Sarah Riedel
Sillegården, Västra Ämtervik 1 augusti 2015
Konsertlängd: 19:03-20:04 och 20:49-22:15 (147 minuter)
Min placering: Stående till höger ca 25 m från scenen.


För tredje året i rad åkte vi till Västra Ämtervik för att återigen få uppleva Göran Samuelsson och hans snillrikt komponerade gäng underhålla live under nästan två och en halv timme. Det kanske finns anledning att dra en kort resumé över Packmopedturnéns långa historia. Den inleddes alltså redan 1992 och med få uppehåll har den genomförts med att artister och musiker har fraktat sig själva på moped(!) mellan olika spelställen i framförallt Värmland.
   2010 blev vÃ¥r premiär i den här märkliga historien, fortsatte 2011 och 2012, uppmärksammade även pausarrangemanget 2013 och fick förra Ã¥ret tillfälle att uppleva turnésällskapet tvÃ¥ gÃ¥nger, bÃ¥de pÃ¥ premiären i Västra Ämterviks kyrka och den lilla avstickaren till Grythyttan.
   Same procedure as last year, frÃ¥gar sig kanske vän av ordning? Nej, knappast. Göran Samuelsson har för vana att varje Ã¥r överraska i artisturvalet och musikaliskt fÃ¥r varje turné en egen profil. Efter förra Ã¥rets lite nedtonade recept är det i Ã¥r blandningen av rock och visa som har varit Packmopedturnéns koncept som pÃ¥ lördagen genomförde sin finalkonsert pÃ¥ Görans hemmaplan i trädgÃ¥rden utanför SillegÃ¥rden.
   Kyla och regn hade varit det genomgÃ¥ende temat mellan konsertplatser som Sunne, Deje, Glava, Sillerud och Ransäter men hemma i Västra Ämtervik sken solen och det vackra vädret höll i sig även pÃ¥ den lite kylslagna kvällen. Men värmen spreds frÃ¥n scenen, först med solnedgÃ¥ngen som ackompanjemang och sedan med strÃ¥lkastarnas hjälp.
   Samuelsson har som sagt en alldeles avundsvärd förmÃ¥ga att kombinera artister frÃ¥n mÃ¥nga olika hÃ¥ll och sedan tillsammans forma en slagkraftig helhet som är bÃ¥de underhÃ¥llande och engagerande. Ã…rets sammansättning av artister kan man inte med bästa vilja kallas homogen pÃ¥ pappret men blev i praktiken en sammanhängande stark show fast det pendlande mellan rockigt ös och trollbunden visa. Det som lite vÃ¥rdslöst brukar kallas en salig blandning blev faktiskt en grymt omväxlande och lÃ¥ng konsert.
   Ã„ven kompbandet har i Ã¥r uppgraderats och i sin helhet blivit en Göteborgsbaserad helhet. Bengan Blomgren har länge varit den musikaliska klippan bredvid Göran och även klaviaturkillen Bengt Bygren har funnits med i mÃ¥nga Ã¥r. Men nu har ocksÃ¥ den mycket rutinerade basisten Nikke Ström och den i sammanhanget närstÃ¥ende trummisen Johan HÃ¥kansson pÃ¥ ett mycket naturligt sätt kommit in i gemenskapen. Som de Totta-musiker de en gÃ¥ng var.
   Totta var ju en av profilerna som tidigt pÃ¥ 90-talet skänkte Packmopedturnén sitt engagemang. En roll som efter Tottas död 2005 togs över av Plura innan han blev en alltför upptagen mediaprofil. Packmopedturnéernas musikaliska uppbackning har alltid haft en genuin grund men Ã¥rets nya musikeransikten har gjort arrangemangen än mer intressanta. Lite tyngre, lite rockigare, lite personligare och lite mer gamla Nationalteatern-soundet om jag ska generalisera vilket man naturligtvis inte ska göra med ett sÃ¥ unikt koncept som Packmopedturnén.
   Mest uppenbart tyckte jag det var pÃ¥ Göran Samuelssons-lÃ¥tar, helt färska "Längtans ö" (ren Ulf Dageby-klass!), tämligen nya "PÃ¥ väg" (magiskt Bengan-solo!) och den lite äldre pärlan "Blommig blÃ¥ syrén" (med Totta-referenser), men även i övrigt stod bandet för stadga och enorm rutin bakom alla artisterna.
   Ebbot och Caroline af Ugglas tävlade om kvällens mest galna upptÃ¥g och jag vet inte vem som vann. Han hade skrivit en egen text till Görans "Sjösättningsrap" och gjorde sedan Cornelis Vreeswijks "Slusk blues" till en nästan punkklassiker. Medan han personligt presenterade bandet och en gitarrduell mellan Nisse och Bengan och sedan gjorde avstickare till bÃ¥de "Born to be wild" och "On the road again".
   Känslostormarna i Carolines kropp är nog mätbara pÃ¥ Richter-skalan och hon gav verkligen 150 procent i sina Janis Joplin-tolkningar pÃ¥ svenska. När scenutrymmet inte räckte till hoppade hon ner till publiken och provocerade verkligen pÃ¥ hög nivÃ¥.
   Nisse Hellbergs rockabillyosande rocklÃ¥tar föll i god jord hos den medelÃ¥ldriga publiken och även den countrydoftande "Jag är bara lycklig när jag dricker" möttes med jubel. Men bäst tyckte jag nog duetten "Om vÃ¥gorna stiger" med Sarah Riedel var.
   Sarah Riedels främsta uppgift i sammanhanget var nog att tona ned och ge balans Ã¥t den yviga jargongen frÃ¥n de övriga gästartisterna. Först en intensiv men ocksÃ¥ innerlig tolkning av Bob Dylans "Don't think twice, it's alright" ("LÃ¥t det va det blir bra" med egen text) och innan klockan slog Ã¥tta pÃ¥ kvällen en vaggvisa, hennes pappas "Sov alla" frÃ¥n Pippi LÃ¥ngstrum pÃ¥ de vida haven. Hennes "Snälla snälla" (som av en otrolig tillfällighet rÃ¥kar ha samma titel som af Ugglas MelodifestivallÃ¥t frÃ¥n 2009 som ocksÃ¥ framfördes denna kväll...) och "Jag vill att du gÃ¥r nu" var kanske kvällens mest personliga inslag. Avskalad pop av Anna Ternheim-klass.
   Finalen blev sedan en sedvanlig fest i kombination med kaos, allsÃ¥ng och gränslös glädje. Först finallÃ¥ten "Barn av vÃ¥r tid", Nationalteatern-klassikern, med Ebbot i spetsen, Görans oväntade extralÃ¥t "Blommig blÃ¥ syrén" och den traditionella slutpunkten med "Dom som byggde landet" med nästan alla vid mikrofonen.


Göran Samuelsson, gitarr och sång
Bengan Blomgren, gitarr
Johan HÃ¥kansson, trummor
Nikke Ström, bas
Bengt Bygren, keyboards

Högre höjd (Göran)
LÃ¥t det va det blir bra (Sarah)
M/S Colinda (Nisse)
GÃ¥ vidare (Caroline)
Lång väg (Ebbot)
Fri som en vind (Ebbot)
Sov alla (Sarah+Ebbot)
Snälla, snälla (Sarah)
Nu smet katten in till grannen igen (Nisse)
Längtans ö (Göran)
En del av mitt hjärta (Caroline)

Paus

Sjösättningsrap (Göran)
Slusk blues (Ebbot)
Snälla snälla (Caroline)
Alltid hem, hem, hem (Nisse)
På väg (Göran)
Jag ska ge dig min morgon (Sarah)
Om vågorna stiger (Nisse+Sarah)
Kosta vad det vill (Caroline)
Jag är bara lycklig när jag dricker (NIsse)
Jag vill att du går nu (Sarah)
Barn av vår tid (Ebbot)

Extralåtar
Blommig blå syrén (Göran)
Dom som byggde landet (Alla)

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (531)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Augusti 2015 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.