Blogginlägg
ALL TIME BEST #35: "Rubber soul"
THE BEATLES: Rubber soul (Parlophone, 1965)
I MITTEN PÅ 60-TALET, 1965, BEFANN SIG BEATLES i mittenperioden av sin åtta år korta skivkarriär. Men det var en otroligt viktig del av karriären när de fyra medlemmarna tog steget från livet som en konventionell men otroligt framgångsrik poporkester till mer personliga nivåer där de ville experimentera och testa gränserna för vad popmusik kan vara. Där blev ”Rubber soul”, när den släpptes i december 1965, en första milstolpe i en karriär som därefter egentligen bara innehåller banbrytande sekvenser.
Åren efter Beatles musikaliskt mediokra singeldebut ”Love me do” 1962 var fyllda av en produktiv kreativitet som efter dagens mått mätt känns helt osannolik. Två album om året, minst tre singlar varje år med låtar som inte kom på album och däremellan åtskilliga ep-skivor med ytterligare några exklusiva låtar. Plus ett flitigt turnerande över hela världen. Det går som sagt inte att riktigt förklara hur Beatles-kvartetten hann med att hela tiden vara både produktiv och kreativ på samma höga nivå.
Succéerna avlöste varandra, låtskrivarna Lennon/McCartney spottade ur sig hitlåtar på löpande band och möjligheterna visste inga gränser. Det gjorde att Beatles tidiga 60-tal är anmärkningsvärt utan att musikaliskt vara så avancerad eller speciellt komplicerad. Men 1965 började det hända saker med gruppen som under flera år hade framfört sånger efter en ganska simpel och strikt struktur med nästan uteslutande ”She loves you”-, ”I want to hold your hand”-, ”I need you”- och ”It's only love”-texter.
I vanlig ordning följde Beatles upp ett framgångsrikt album, ”Help!”, med ett annat bara fyra månader senare, ”Rubber soul”. Som sagt, produktiviteten var det inget fel på och mellan de båda albumen genomförde bandet en USA-turné, med bland annat den legendariska Shea Stadium-spelningen, som cementerade deras popularitet. För att sedan under fyra veckor i oktober/november 1965 spela in ”Rubber soul”.
På ytan är ”Rubber soul” inget märkvärdigt album men det är i de små detaljerna som skönheten och utvecklingen mot en intressant framtid kan skönjas. Fortfarande skrev John Lennon och Paul McCartney låtarna huvudsakligen tillsammans men en av huvudpersonerna tog ofta en central roll med mycket hjälp från övriga tre Beatles-medlemmar. Här krönas samarbetet i Liverpools mest kända grupp.
Det gör ”Rubber soul” till en fantastisk gruppskiva där till och med Ringo Starr får sin första låtskrivarcredit och George Harrison för första gången når toppen som låtskrivare och sångare. George bidrog ju för övrigt som låtskrivare (tillsammans med John) till den första inspelningen av en original-Beatles-låt, den instrumentala ”Cry for a shadow” som spelades in i Hamburg i juni 1961.
Man behöver nödvändigtvis inte läsa Ian MacDonalds bok ”En revolution i huvudet”, där han bitvis är förvånansvärt kritisk, för att förstå komplexiteten hos ”Rubber soul”. Det räcker att lyssna på låtarna, höra arrangemangen och uppleva storheten i George Martins produktion för att kunna resa tillbaka till ett fantastiskt 60-tal som i december 1965 når sin hittills högsta nivå.
”Rubber soul” var mitt första rejäla favoritalbum med Beatles. Det kan alla 14 låtarna på ”Rubber soul” med all önskvärd tydlighet bevisa. Och det var den skivan som blev anledningen till att Beatles slutade turnera 1966.
Här finns flera John Lennon-låtar som bör platsa på en ”greatest”-samling. ”In my life”, ”Norwegian wood” (där det indiska instrumentet sitar gör premiär i popsammanhang), ”Girl” och ”Run for your life” (som MacDonald dissar som ”ett hemskt spår”) tillhör höjdpunkterna. Och även ”Nowhere man” som också är mer eller mindre ett lyckat samarbete mellan John och Paul.
Förutom ”Michelle” och ”Drive my car” är Pauls låtar på ”Rubber soul” kanske inte så naturligt framträdande men ”I'm looking through you”, ”You won't see me” och ”The word” är ju för bra för att kategoriseras som hyfsade mellanlåtar.
George Harrison hade fram till 1965 varit ganska medelmåttig som låtskrivare till sina få bidrag till Beatles tidiga album men på ”Rubber soul” blixtrar det till. Hans bidrag ”Think for yourself”, med en spännande fuzzbas, och ”If I needed someone”, med en välklingande 12-strängad gitarr längst fram, tillhör topparna på hela albumet.
”Rubber soul” är ett genomgående starkt Beatles-album med enbart egna originallåtar, Märk väl att Beatles under inspelningsperioden även producerade nästa singel med två låtar, ”We can work it out” och ”Day tripper”, som i vanlig ordning inte finns med på albumet.
”IN MY LIFE”, John Lennons odödliga låt, är bara en av många höjdpunkter på ”Rubber soul”.
/ Håkan
ALL TIME BEST #36: "Mambo feber"
ALL TIME BEST #34: "After the gold rush"
<< | Februari 2022 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: