Blogginlägg från 2019-10-23

INTERVJUER 74-94: ”Sömnen” (1983)

Postad: 2019-10-23 07:58
Kategori: Intervjuer


Tommy Cosmo (Mats Ronander) är på väg till tåget som ska föra honom till Åre i filmatiseringen av Ulf Lundells bok "Sömnen". Scenen spelas in inför vanliga människor i avgångshallen på Stockholms Centralstation.


Regissören Lennart Svensson instruerar Mats Ronander och Björn Andersson inför en inomhusscen i "Sömnen".


Mellan tagningarna i filmandet av "Sömnen" diskuterar Mats Ronander, Örjan Ramberg, Ulf Lundell och Janne Bark.


Mats Ronander och Ulf Lundell, två huvudrollsinnehavare i filmen "Sömnen".


Alla bilder: Anders ErkmanMats Ronander sminkas inför en filmscen i "Sömnen".

MÅNDAG 10 OKTOBER 1983 ÅKTE JAG och fotografen Anders Erkman upp till Stockholm för att under två dagar och en kväll närvara vid filminspelningen av ”Sömnen”, filmatiseringen av Ulf Lundells bok.
   Vi åkte tåg från Örebro (kl 11:23) och när vi kom till Stockholms Centralstation hamnade vi alldeles omedelbart i filminspelningen. Just där på plats spelades nämligen scenerna in när huvudpersonen Tommy Cosmo (Mats Ronander) hade bestämt sig för att lämna Stockholm för att åka upp till Åre. På eftermiddagen fick han gång på gång vandra genom folkmassorna i avgångshallen och senare på kvällen spelades själva tågscenerna in i och utanför tåget.
   Jag minns inga direkta detaljer från själva inspelningarna men minns att Hannes Holm, nybliven skådespelare men i den här produktionen var han någon typ av allt-i-allo, kom fram och frågade om vi ville ha en kvällsmacka som alla andra i en paus. Holm hade ju några år tidigare ”slagit igenom” för sin roll i filmen ”Inter rail” men nu var han en hjälpreda vid sidan om.
   Dagen efter, tisdag, ägnades filmarbetet åt inomhusscener där Tommy Cosmo i ett källarutrymme skulle bygga den mås han så gärna ville flyga med. Den interiörinspelningen skedde på Åsögatan på söder i Stockholm både uppe i en lägenhet och nere i källaren. I en paus ute på trottoaren (se bild ovan) gjorde jag min huvudsakliga intervju med Ronander (publiceras nästa vecka här på Håkans Pop). Under det intensiva filmandet i källaren träffade jag också skådespelaren Björn Andersson, som spelade Cosmos kompis Pix, som också hade, precis som Mats, en genuin Örebrobakgrund fast han föddes i Boden.
   Björn gjorde sin första filmroll här men skådespelarbanan hade en lång startsträcka för honom. Han har först på 2010-talet fått fart på sin karriär i filmer som ”Himlen är oskyldigt blå”, ”Cockpit”, ”Call girl”, ”Skumtimmen” och ”Borg”.
   Mötet med Mats Ronander var givetvis huvudfokus under de här två Stockholmsdagarna men jag fick också möjlighet att prata med många andra i produktionen. Som exempelvis regiassistenten Håkan Wretljung (som jag faktiskt hade träffat i samband med en Ulf Lundell-konsert i Örebro 1980), konstnärlige ledaren Bengt Forslund och huvudmanusförfattaren Ulf Lundell som oannonserat och lite överraskande dök upp vid inspelningen av kvällscenerna på Stockholms Centralstation.
   Redan 1980 diskuterade jag med Lundell om ”Sömnen”-manuset och då var han väldigt pessimistisk om någon kommande film men tre år senare resulterade allt i en filminspelning.
   Det tog några veckor att samla intrycken från filminspelningarna innan den långa, långa artikeln med alla intervjuerna publicerades nästan två veckor senare.
   Av alla gamla intervjuer som jag återpublicerat här på Håkans Pop inklusive de som är planerade fram till nästa år är nog den här artikeln/intervjun min definitiva favorit. Ofta är ju de gamla texterna lite gammalmodiga och stelbent skrivna, som i efterhand decennier senare ofta kräver lite redigering för att passa in i dagens språkbruk, men den här tycker jag att jag lyckades med redan då.



De här intervjuerna publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 22/10 1983.

Gestaltar Tommy Cosmo i ”Sömnen”
RONANDER GÖR SITT LIVS ROLL


”TYSTNAD”, ”TAGNING”, ”KAMERAN GÅR”, ”KLAPPA” och ”Börja”. De enkla men viktiga fraserna säger regissören Lennart Svensson med en noggrann och rituell regelbundenhet inför varje ny inspelningsscen, varje repetition och omtagning.
   Ulf Lundells succéroman ”Sömnen” ska bli film med örebroaren Mats Ronander i huvudrollen som Tommy Cosmo och det 52 dagar långa inspelningsarbetet börjar nu närma sig slutfasen.
   Allehanda följde filminspelningarna under två dagar. Inspelningar under två helt olika yttre förutsättningar. Dels bland allmänheten på Centralstationen i Stockholm och dels i en källarlokal på Söder i samma stad.
   Vägen från bok till romanens slutgiltiga filmversion har varit både lång, komplicerad och obestämd. Redan för tre år sedan skrev Lundell det första manuset där han själv skulle spela huvudrollen. Av många olika skäl, bland annat finansiella, lades projektet då ned och Lundell gav sig istället ut på turné.
   Sedan har Håkan Wretljung, regiassistent och stillbildsfotograf på den nu pågående filminspelningen, och Ulf Lundell skrivit ytterligare fem manus som nu slutligen har givit resultat. Ett träget jobb som Lundell idag inte vill ha ogjort.
   - Första manuset var inte allvarligt menat och saknade många viktiga detaljer. Och jag själv i huvudrollen vore nog en alltför stor egotripp, säger Ulf som oannonserat dyker upp på en av inspelningarna. Han har hållit sig i bakgrunden under hela filmarbetet och är inte säker på att regissören håller sig strikt efter manus.
   - Vissa ändringar får man räkna med, idéer och uppslag som spontant dyker upp på plats med mera, men jag får väl se den färdiga filmversionen innan jag bestämmer mig för att stå för manuset, säger Ulf och ler och vet inte riktigt om han menar allvar eller skojar.
   - Men vad gäller bokens turnéliv får väl Mats bevaka mina intresse, tillägger han. Tommy Cosmo är ju en hybrid av mig själv och Mats och naturligtvis många andra.
   ”Sömnen” är bland annat en film om den sociala och politiska dvala som många under 70-talet sakta gled in i. Om dess aktualitet och handlingen i övrigt, berättar Ulf:
”Sömnen” handlar om två slags sömn, dels den där när reaktionära filtar lamslår landet och dels den där när fyra 60-talsungdomars uppror och engagemang totalt slocknar. Budskapet har inte lika stor betydelse idag, då vore en dokumentär bättre.
   Utan direkt filmvana, ett barnprogram på tv 1967, ”Repet”, och en novellfilm med Lizzi Alandh för cirka tio år sedan är Mats Ronander en naturlig huvudrollsinnehavare vald av bland annat manusförfattaren Lundell själv.
   Och filmgänget kring Mats berömmer. Håkan Wretljung:
   - Mats är ju själv producent, han kan se allting i sin helhet och det är viktigt under filminspelningar där 75 procent är planering och ett lagarbete som måste klaffa.

FÖR EN LEKMAN VERKAR FILMINSPELNINGSARBETET vara allt annat än välplanerat, ett magnifikt kaos där man obehindrat slänger sig mellan årstiderna och olika tidpunkter i det skrivna manuset. Men Mats har inte haft några problem att anpassa sig bland skådespelare och filmteam.
   - Jag blir aldrig nojig när jag befinner mig i fokus. Det har jag väl 13 års scenvana att tacka för men det kan ändå kännas jobbigt att agera framför så här mycket folk på Centralen, svårt att koncentrera sig på rollen.
   - Visst var det lite spänt i början av inspelningarna men vi svetsade oss samman under två veckor i Åre som kom mycket lägligt för några veckor sedan. Det var underbart däruppe, säger Mats medan han bläddrar i en jämtländsk lokaltidning som gjort reportage om filminspelningarna.
   Mats har redan sett mycket av de filmade oklippta inslagen och känner sig inte besvärad av att se sig själv på film. Som offentlig person är han van att bli fotograferad och avbildad.
   Varje inspelningsscen inleds med ett långt ingående samtal mellan regissören Lennart Svensson och medverkande skådespelare. Inspelningarna på Centralstationen utspelar sig tidigt i filmen, just när Tommy Cosmo tänker fly till Åre men plötsligt stöter på Bonk (Örjan Ramberg) och Kriss (Janne Bark) som försöker hindra honom.
   Just de här konkreta scenerna finns inte med i boken och är ett tydligt exempel på att bok och film kommer att skilja sig åt. Mer replikskiften, roller som slopas, miljöer som blir annorlunda och många överraskningar.
   Bengt Forslund, filmens konstnärlige rådgivare, förklarar fördelen med att filma på plats mot att bygga en studio.
   - Redan på 60-talet började man filma interiörer på plats. Det försvårar ofta filmarbetet men förenklar förberedelserna oerhört. Man vinner tid och tid är som bekant pengar. ”Sömnen” är budgeterad 5 miljoner kronor vilket ska jämföras med en storfilm som ”Raskenstam” som kostade 7 miljoner där nästan allt gjordes i studio.
   När scenerna på Centralen diskuteras är det inte oväntat Örjan Ramberg som är mest aktiv, den ende proffsskådespelaren på plats som för övrigt också medverkade i Ulf Lundells första film ”Jack”.
   Örjan tar tag i dialogen och spelar ut på ett fantastisk sätt. Så allvarligt och hotfullt att Mats brister ut i skratt efter varje tagning. Om Kriss och Bonk lyckas hindra Cosmo från att åka avslöjas vid premiären 1 april 1984, som av en beräknad tillfällighet råkar vara Mats Ronanders 30-årsdag.
   ”Sömnen” har många debutanter. Lennart Svensson gör sin första långfilm och i de båda huvudrollerna som Tommy Cosmo och Helena är det filmdebuter, Mats respektive Maria Lindberg. Övriga roller i filmen spelas av bland annat Pia Garde, Anders Åberg, Håkan Serner, Bert-Åke Varg och ännu en örebroare, Björn Andersson.

BJÖRN, 34-ÅRING UPPVUXEN I ROSTA i Örebro där rivaliteten mellan Östra och Västra Vintergatan var som störst, gör en stark och känslosam rollgestaltning av Pix, Tommy Cosmos närmaste vän. Björn spelar med Riksteatern till vardags och ska snart ut på en Norrlandsturné. Han är också filmdebutant men har spelat en hel del tv så kameravanan märks tydligt.
   I augusti startade filminspelningarna med de mest komplicerade scenerna när Cosmo får upp sin färdigbyggda mås. De scenerna spelades in på Gärdet och krävde ett antal kameror, helikoptrar, lyftkranar, drakflygare och stuntmän.
   Det är den måsen som nu plockas isär för inspelningen i en källarlokal på Åsögatan. Där bygger Tommy Cosmo sin mås med hjälp från Pix. En Pix som inte mår bra, har problem medan Cosmo sprudlar av liv efter det goda förhållandet med Helena.
   För första gången håller Mats ett svetsaggregat i händerna och det är inledningsvis ganska klumpiga rörelser. Men alla är på det klara med att Cosmo i själva verket inte är någon mästersvetsare.
   Mitt i all röra och påtagligt kaos som en filminspelning är har den lugne och rutinerade fotografen Lasse Björne en viktig roll. Han är lugnet själv och stressas inte av varken skådespelare eller regissör. Så har han också sextio långfilmer bakom sig!
   I slutet på månaden avslutas filminspelningarna. Klippningen äger rum i november och december, ljudläggningen i januari och mixningen i början på februari. I månadsskiftet februari/mars beräknas första filmkopian ligga klar. Då är den drygt sex år långa vägen från bok till film fulländad.
   Manusförfattaren Ulf Lundell ser inspelningen av en scen på Stockholms Central, lutar sig förstrött mot en pelare och ser allmänt tillfredsställd ut. Nöjd med valet av huvudrollsinnehavare, kompisen Mats Ronander, och ännu mer nöjd med att själv slippa stå i kamerafokus och strålkastarljuset.

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (62)
Blogg (517)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (242)
Krönikor (173)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (168)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Oktober 2019 >>
Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Bengt Gustafsson 1/04: Hej Hunter/Wagner var med Lou under slutet av 1973. Men under den korta tiden t...

Jarmo Tapani Anttila 25/03: Har försökt hitta denna skiva i Sverige men ej lyckats. Var fick du tag på de...

Kjell J 7/03: https://americana-uk.com/jesper-lindell-before-the-sun Här kan du "compare not...

Magnus Andersson 12/02: Hej Håkan, Tack för din spännande "best of 1973/74" lista! (Jag tror att Br...

Bengt Gustafsson 1/02: Iechyd da is the Welsh word for cheers, meaning good health. It is used when yo...

Johan S 15/01: Fantastiskt album! Allt knyts ihop under dessa år, Faces, Stewart och Stones. ...

Lena 14/01: Tack Håkan, för fina recensioner. ...

Björn 27/12: Hallå Håkan! Likt en vilsen orienterar utan karta och kompass lyser du upp min...

Johan S 19/12: Kan bara hålla med. En av pubrockens juveler!...

Björn 2/12: Som vanligt har redaktören skrivit initierat och med stort hjärta. En liten an...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.