Blogginlägg från 2011-08-30
Jerry Leiber (1933-2011)
Ännu en legendarisk låtskrivare har gått ur tiden, Jerry Leiber. Mest känd som ena halvan av teamet Leiber/Mike Stoller som var männen bakom så många kända låtar att det är omöjligt att räkna upp dem alla.
Satt för exakt en vecka sedan på ett tunnelbanetåg i London och slöläste en Daily Mail där nyheten om Leibers (och även Nick Ashfords) dödsfall dagen innan fått utrymme. Och för ett litet ögonblick smärtade det till i hjärtat något. Jag ska inte påstå att jag har ett djupt förhållande till namnet Jerry Leiber. Han fick sin första låtskrivarhit, ”Hard times” med Charles Brown, och skrev även ”Kansas City” samma år som jag föddes och när Elvis Presleys karriär tog fart i mitten på 50-talet, där Leiber/Stoller-låtar som ”Hound dog”, ”Jailhouse rock”, ”King Creole” och ”Loving you” hade stor del i framgångarna, var jag varken läs- eller skrivkunnig.
Men jag har i alla tider sedan 60-talet fascinerats av låtskrivare och sedan har jag, varken jag vill eller inte, kommit i kontakt med så många låtar signerade Leiber/Stoller att det är omöjligt att förtränga deras namn.
Deras oändliga rad av låtar till grupper som Coasters, Drifters och Presley påverkade det tidiga Beatles och redan på slutet av 50-talet fanns ”Hound dog”, ”Three cool cats”, ”Seachin’”, ”Jailhouse rock”, ”Some other guy”, ”Ruby baby”, ”Young blood” och ”Yakety yak” med i repertoaren. Och på skiva gjorde de även ”Kansas City”. Sådant gav eko i en drygt tio-årig Beatlesfantast från Örebro.
Av övriga Leiber/Stoller-klassiker har det också varit svårt att undvika låtar som ”Poison ivy” (Coasters), ”Love potion no. 9” (Clovers) eller ”Lucky lips” (Cliff Richard). Men även fler udda klassiker där de skrivit låtar under andra förutsättningar. Som exempelvis Ben E Kings ”Stand by me” (som de skrev under pseudonymen Elmo Glick tillsammans med King), ”On Broadway” (som de skrev tillsammans med ett annat låtskrivarpar, Barry Mann och Cynthia Weil) och den magiska ”Spanish Harlem” som Jerry Leiber ensam skrev tillsammans med Phil Spector åt Ben E King.
Men så sitter jag ju också och funderar på låten som den engelske pubrockaren Mickey Jupp skrev tillsammans med Leiber/Stoller, ”He could have been an army” som Elkie Brooks spelade in 1979 på albumet ”Live and learn”, men också utgiven på singel (se vänster) producerad av just duon Jerry Leiber och Mike Stoller.
Med hjälp av min käre vän Lasse Kärrbäck, Jupp-experten, har jag fått Jupps egna aktuella kommentarer om just det "samarbetet":
"Elkie Brooks loved the song. Leiber and Stoller (2 of my rock'n'roll heroes) were producing her new album. She wanted to record the song, but so they could get a piece of the publishing, they put one of their verses in ('He could have been the navy ....') and took one of mine out. I had the option of refusing permission to record the song that way, but I declined - I now possess a 45 single where the writer credits say 'Jupp, Leiber, Stoller'. I never did meet up with them and part of my rock'n'roll history died last week. By the way - Elkie still performs the song on stage."
En fin förklaring från en ovanligt ödmjuk Mr Jupp men så var det ju hans stora idoler som frågade. Men till saken hör att just Jerry Leibers namn är felstavat "Lieber" på Elkie Brooks-etiketten. Det ödet drabbade för övrigt namnet även på Beatles "Beatles for sale"-album...
Jupp har tidigare berättat för Kärrbäck om innehållet i texten: "'She could have been an Army' was the original title and it was about the same girl who said 'goodbye' and 'why' on 'Rooms in your roof', - the girl I should have married but didn’t."
Jerry Leiber dog av en hjärtattack 22 augusti 2011.
/ Håkan
<< | Augusti 2011 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: