Blogginlägg från juli, 1999

Wolfstone konsert

Postad: 1999-07-31 14:44
Kategori: Live-recensioner

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 31/7 1999.

KONSERT
WOLFSTONE
Slottsfestivalen, Örebro 30/7 1999


Det är märkvärdigt hur namnet på ett elva år gammalt band från de skotska höjderna med påstådda turnéframgångar i USA och framstående placeringar på indielistan i England kan gå så obemärkt förbi i nyheterna från de brittiska öarna.
   Innan Wolfstone kom till Slottsfestivalen hade ingen, inklusive undertecknad, hört talas om bandet. SÃ¥ det var onekligen bÃ¥de nyfikenhet och misstänksam skepsis i luften när de inledde fredagskvällens tunna utbud av konsertattraktioner.
   Och luft fanns det gott om framför stora scenen pÃ¥ en nästan folktom kullerstensgata. Mitt i den ljusa, svenska sommarkvällen. Det hade onekligen varit lättare pÃ¥ nÃ¥gon av stadens pubar Ã¥tskilliga timmar senare. Därför var det naturligtvis ett stort misstag att placera det här okända bandet pÃ¥ den jättelika huvudscenen.
   I en mix av fiol, flöjt, keyboards och säckpipa rörde sig gruppen i ett modernt sound inte lÃ¥ngt frÃ¥n Mike Oldfields framgÃ¥ngsrika sfär. Fast huvudrollen här var fiol och inte gitarr.
   Mina gamla 70-talssynt-rötter vaknade till liv när lÃ¥tarna ibland majestätiskt och lite vemodigt blev till maffiga ljudcollage. Men lika ofta blev arrangemangen dessvärre syntetiska och lite opersonliga.
   Och deras beryktade scenenergi märkte vi inget av. Wolfstone var därför en parentes som blev till en utfyllnad som kommer att fÃ¥ betydelse först när Ã¥rets upplaga av Slottsfestivalen i sin helhet kommer att sammanfattas som musikaliskt lika medioker.

/ HÃ¥kan

Lundell strimlade familjefestivalen i bitar

Postad: 1999-07-30 14:42
Kategori: Live-recensioner

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 30/7 1999.

ULF LUNDELL
Slottsfestivalen, Örebro 29/7 1999


Om det nu är så att årets upplaga av Slottsfestivalen musikaliskt är en mjäkig familjeangelägenhet, som ungdomarna vill göra gällande, så hade ingen räknat med Ulf Lundell.
   Att smeka medhÃ¥rs har aldrig varit Lundells signum. Han blir aldrig en folkets man som med kompromisser blir älskad av alla.
   Därför kom han in pÃ¥ stora scenen som en stormvind. Som ett stort elakt blÃ¥svart moln pÃ¥ en annars ljusblÃ¥ himmel. Där kom han in med fan i blicken och strimlade familjefestivalen i smÃ¥, smÃ¥ bitar.
   Varför Lundell kallar sommarens turné för en kommando-raid blir helt uppenbart. Det var inledningsvis nästan sÃ¥ att vattnet i vallgraven frös till is av pur förvÃ¥ning ty dagens Lundell-rock mÃ¥ vara effektiv och skramlig och upprorisk men ocksÃ¥ lite kylig när den gömmer sig bakom extremt höga decibeltal.
   PÃ¥ inomhusturnén i höstas var det här aggressiva soundet knäckande bra. Under bar himmel i solnedgÃ¥ngen framför en festivalpublik, som bland annat har Bo Kaspers som idoler och vill bli road och helst känna igen sig, var det inte lika uppenbar succé.
   För det skramliga oväsen som varit Lundells sound sedan i höstas fÃ¥r via senaste skivan en fortsättning även pÃ¥ denna turné, nu med keyboards Ã¥ter i kompet. Men klaviaturkillen David Nyström spelade ändÃ¥ en underordnad roll i Lundell-soundet som var bÃ¥de brötigt och stökigt.
   Och inledningen var ocksÃ¥ mycket talande för Lundell 99. "Om jag hade henne", pardonlös och uppkäftig boogie i en explosion av rundgÃ¥ng, dist och hög volym.
   Han fortsatte med "Man igen" och "Annalisa" och sÃ¥ lÃ¥ngt var det en kommersiellt tuff inledning där publiken nervöst stod och skruvade pÃ¥ sig. Men dÃ¥ kom "Främlingar" och förlöste publikmassorna som sprack upp i ett kollektivt leende.

Det var samma konsertintro som i höstas men sedan är konserten till ungefär 2/3-delar nytt eller nygammalt. Till glädje för regelbundna konsertbesökare som undertecknad. Kul också att se "Främlingar" tillbaka i konsertrepertoaren, "Anna Lisa" är en de bättre låtarna på "Fanzine" och kan nog bli en livefavorit och det nya akustiska arrangemanget på "Danielas hus", som inleddes med en lång monolog om 1977, Prisma, vit martini och Jan Beime, var balsam både för själ och öron när det rockas till höger och vänster.
   Den lÃ¥nga avslutningen pÃ¥ "Den vassa eggen" lyfte lÃ¥ten ännu en nivÃ¥. Som redan nämnts mÃ¥lar Ã¥rets Lundell övervägande med kraftiga och tydliga streck. Och i övervägande grälla färger och det slutliga konstverket kan bara uppfattas som brutalt med fÃ¥ detaljer.
   Till den bilden har kompgruppen en stor del. Fyra man, som förutom evigt skuttande Janne Bark, som jobbar med smÃ¥ medel och därmed till sin fulla rätt kan jämföras med Crazy Horse.
   I den lite begränsade atmosfären känns det befriande att "Hon gör mig galen", som sÃ¥ genialt kombinerar skönhet och styrka, lÃ¥ngtidsparkerat i Lundells repertoar. Som numera inleds med ett smakfullt inspelat köravsnitt innan Janne Barks mandolin tar vid. Trots Lundells vid det laget lätt sargade röst och publikens halvdana allsÃ¥ng var det kvällens höjdpunkt.
   Begränsad var ocksÃ¥ tiden Lundell var pÃ¥ scen för 23.00 skulle det vara tyst. Och tyst blev det till publikens stora missnöje. Ingen "Öppna landskap" som vanligtvis brukar vara den riktiga slutpunkten.
   Den förkortade konserten fick till följd att Örebropubliken ocksÃ¥ gick miste om "Skyll pÃ¥ stjärnorna", "När jag kysser havet" och "Lycklig, lycklig", som varit obligatoriska hela sommaren, men som jag personligen inte grÃ¥ter för.

Ulf Lundell: gitarr, munspel och sång
Magnus "Norpan" Eriksson: trummor, piano och sång
Jerker Odelholm: bas och sång
Janne Bark: gitarr och sång
David Nyström: keyboards

Ulf Lundells låtar:
Om jag hade henne
Man igen
Annalisa
Främlingar
Den vassa eggen
Danielas hus
Stackars Jack
Folket bygger landet
Ärrad och bränd
Den natt som aldrig dagas
I kvinnors ögon
Hon gör mej galen
Förlorad värld
Chans
Gott att leva
Älskling
Kär och galen

/ HÃ¥kan

Sven-Ingvars konsert

Postad: 1999-07-29 14:43
Kategori: Live-recensioner

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 29/7 1999.

KONSERT
SVEN-INGVARS
Slottsfestivalen, Örebro 28/7 1999


När Sven-Ingvars fick agera publikdragare på onsdagskvällen är det inte så konstigt att Slottsfestivalen får stå ut med kritiken att musiken i år blivit gubbig och gammalmodig. Och när de samma kväll delar artist med Per Eric Nordquists TV-program ett stenkast bort i Centralparken är det alldeles för lätt att stämpla festivalen som konservativ.
   För Sven-Ingvars är en sÃ¥ stor institution, ett bÃ¥de historiskt och kultstämplat dansband, att svensken i gemen uppfattat gruppens senaste tvÃ¥ skivor, fantastiska "Lika ung som dÃ¥" och nästan lika bra "Nio liv", som en parentes i en oöverträffad karriär.
   Med de tvÃ¥ skivorna har bandet byggt en enorm plattform som svensk popgrupp. LÃ¥t vara med suverän hjälp av Sveriges samtliga lÃ¥tskrivare av rang. Men kanske mÃ¥lgruppen är alldeles perfekt för det var överraskande täta Ã¥skÃ¥darled framför stora scenen när Sven-Ingvars drog igÃ¥ng.
   När TV-lamporna slocknat, konsertens inledning var nämligen avslutningen pÃ¥ TV-framträdandet(!), fick vi en tämligen rejäl dos frÃ¥n de senaste skivorna. Men tyngdpunkten lÃ¥g ändÃ¥ pÃ¥ de stabbiga, okej klassiska och numera rejält upprockade men väldigt sönderspelade, Svensktopps-hitsen frÃ¥n förr, 30 Ã¥r eller äldre.
   DÃ¥ blev denna gamla dansbandsdammiga grupp blott en nostalgisk upplevelse och inte den fräscha, pÃ¥nyttfödda popgrupp som jag lärt känna under de senaste Ã¥ren.
   Däremot var det imponerande att skÃ¥da publikresponsen, att uppleva musik som krossar alla gränser och skapar glädje hos bÃ¥de gammal och ung, skinnskallar och punkare.

/ HÃ¥kan

Weeping Willows konsert

Postad: 1999-07-26 14:44
Kategori: Live-recensioner

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 26/7 1999.

KONSERT
WEEPING WILLOWS
Kalas/Brunnsparken, Örebro 24/7 1999


Efter Jakob Hellmans sorgliga uppträdande kom Magnus Carlsons mannar och visade att det inte var något fel på varken teknik eller akustik på stora scenen.
   I ett under av välljud tog de fram den ena smakfulla detaljen efter den andra. Maraccas, klockspel, steel-gitarr, maffiga syntstrÃ¥kar av autentiskt sound och mÃ¥nga stora lÃ¥tar i företrädesvis balladtempo. Och de nya lÃ¥tarna i repertoaren höll en märkbart hög profil.
   De övervann snabbt min skepsis att gruppen passar bättre pÃ¥ en mörk klubb än en stor folkparksscen i solsken.
   Men det gick alldeles utmärkt att sjunga om sökandet efter regnbÃ¥gen eller det förlovade landet i dagsljus.
   Och gesterna var sÃ¥ stora och tydliga att den växande publikskaran lyckades fÃ¥ in bandet till en extralÃ¥t, en sedvanligt innerlig version av Smiths "Last night I dreamt that somebody loved me".

/ HÃ¥kan

En förbryllad och bortkommen 33-åring

Postad: 1999-07-26 11:45
Kategori: Live-recensioner

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 26/7 1999.

JAKOB HELLMAN
Kalas/Brunnsparken, Örebro 24/7 1999


Efter många motsägelsefulla rapporter stod mytomspunne Jakob Hellman till slut på Kalas-turnéns Örebrokonsert. Men ändå inte. Ty Hellman 99 är bara blott en spillra av sitt forna rastlösa jag som vände upp och ned på pop-Sverige för tio år sedan.
   Kvar av den en gÃ¥ng smÃ¥tt genialiske lÃ¥tsnickraren är en förbryllad, bortkommen, desillusionerad och vilsen 33-Ã¥ring. Som helt uppenbart önskade att han var nÃ¥gon annanstans under de 43 minuter han stod pÃ¥ scen i lördagskväll.
   Lägg därtill att hans röst var bÃ¥de svag och hes och kompbandet lät som de träffats en timme innan konserten. Fladdrigt, otajt och orepat men inte pÃ¥ det där charmiga sättet som ibland kan förhöja konsertupplevelsen.
   Men bland alla felsjungna verser, tekniska problem, omotiverade covers (Lill Lindfors), missförstÃ¥nd pÃ¥ scen och nÃ¥gra nya lÃ¥tar av osäker kvalité fanns där även lÃ¥tarna som en gÃ¥ng gjorde honom känd och historisk.
   "TÃ¥g", "Vackert väder" och "Hon har ett sätt" kompenserade pÃ¥ nÃ¥got märkligt sätt till viss del den oskärpta upplevelsen i övrigt.

/ HÃ¥kan

Kärlekshistorien mellan Lundell och Örebro

Postad: 1999-07-20 10:53
Kategori: Artiklar

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda/Meny juli 1999.

På torsdagkväll under Slottsfestivalen får kärlekshistorien mellan Ulf Lundell och Örebro en efterlängtad fortsättning. Trots intensivt turnerande på 90-talet är det fem år sedan Lundell med band gästade stan. Det var i Örebro som Lundell fick sitt första publikfäste. Främst tack vare kompbandet Nature vars ledare Mats Ronander och Lasse Wellander haft staden som hemmaplan under sina första år som musiker.
   Nature splittrades men Lundell fortsatte troget att besöka Örebro under samtliga sina turnéer fram till 1985. Sedan blev turnerandet för Lundell mer sporadiskt och han kom inte tillbaka till Örebro förrän sommaren 1991. Och följde sedan upp med tvÃ¥ fantastiska konserter i Stadsparken 1993 och 1994. Och pÃ¥ torsdag stÃ¥r han pÃ¥ en Örebroscen för 16:e gÃ¥ngen under sin rekordlÃ¥nga karriär.

2/6 1976 Prisma
17/11 1976 Prisma
12/1 1977 Prisma
15/6 1977 Prisma

Prismaspelningarna med Nature i kompet har naturligtvis kultstämpel på sig i dag när historien skrivs. Publiken var uppsluppen, glad och positiv och bekanta med Nature så Ulf hängde bara med i framgångsvågen. Men musikaliskt var det både stökigt, rockigt, okoncentrerat, stundtals kaotiskt men också väldigt kul. Och en rätt begränsad repertoar som efter pausen mest bestod av covers.
   Lundell med band uppträdde pÃ¥ Kumla-anstalten pÃ¥ eftermiddagen före premiären pÃ¥ Prisma. PÃ¥ den konserten ersattes Lasse Wellander, som för tillfället turnerade med ABBA, av Richard Rolf och saxofonisten Reg Ward skulle inte bli ordinarie medlem förrän till hösten. Alla konserterna pÃ¥ Prisma hade ett liknande upplägg med repertoar frÃ¥n tvÃ¥ studioskivor, nÃ¥gra nyskrivna lÃ¥tar plus en rejäl dos covers. Lundell hade Ã¥ret före skivdebuterat med "VargmÃ¥ne" och strax innan första turnén släppt sin debutroman "Jack". Andra skivan "Törst" kom under turnén och liveskivan "Natten hade varit mild och öm" kom ut mÃ¥naden före sista Prisma-spelningen med Nature.

23/8 1978 Prisma
Lundells klassiska Prisma-sejour avslutades inte med Nature som kompband utan ett studioproffsigare band fortfarande med herrar Wellander och Ronander som musikaliska hörnstenar. "Nådens år" hette senaste skivan och repertoaren hade kvalitetsmässigt märkbart växt och publikhysterin var fullständig. Det utspelade sig tumultartade scener både i kön till Prisma och senare framför scenen. Lundells dittills mest professionella stund i Örebro men också med en stor portion charm och ödmjukhet.

18/10 1979 Konserthuset
"Ripp rapp" hette LP:n som skulle marknadsföras och Lundells popularitet hade växt ur klubblokalerna. Och Konserthuset visade sig vara en perfekt lokal för en konsert som innehöll både sedvanlig rock och akustiska inslag. Stora delar av Lasse Lindbom Band kompade men Ulf ensam på scenen med en akustisk 12-strängad gitarr, munspel och en lätt lindad handled i en omarrangerad "Som en syster" sitter kvar på näthinnan än i dag.

13/10 1980 Konserthuset
14/10 1980 Konserthuset

Publiktrycket krävde två kvällar och det blev inte överraskande fullsatt vid båda konserterna. Med en ny dubbel-LP, fantastiska "Längre inåt landet", i bagaget och en alltmer omfattande repertoar med massor av publikfavoriter så överskred konserten tvåtimmarstrecket. Så bra och så fullständigt enastående att vi aldrig tidigare hade hört något bättre från en svensk artist i Örebro. Mats Ronander gjorde en bejublad comeback i Lundells band som även detta år byggde på Lindbom Band.

30/6 1982 Brunnsparken
Första utomhuskonserten i Örebro för Lundell. Och ännu en oförglömlig kväll, turnépremiär och allt. Drygt 3000 personer trotsade ett strilande regn, sjöng ivrig allsång och imponerades av Lundells nya alster som först på hösten skulle komma på skiva, "Kär och galen". Nytt kompband, den här gången med stora delar från Raj Montana Band plus Janne Bark på gitarr, och en ny fräsch repertoar skapade mot slutet en ren kaotisk upphetsning i publikhavet.

9/11 1982 Idrottshuset
Efter "Kär och galen"-skivan var Lundell-hysterin nationell och höstturnén, som jag hade förmånen att se tre konserter på, måste beskrivas som hans definitiva höjdpunkt på scen under 80-talet. Ett fullsatt Idrottshuset kokade över av Lundell-feber och under drygt två och en halv timme bjöd Ulf med band på en rent magisk upplevelse. Med många nya, numera klassiska, låtar och gamla, ibland omstöpta, favoriter. Allt sammanvävt till en underbar konsert.

2/8 1985 Brunnsparken
Scenpersonen Lundell började bli en aning oberäknelig. Sommarturnén 1985 började och avslutades i kaos och Örebrobesöket inleddes med ett sjukhusbesök där det konstaterades hälsporre på Lundells högra fot. Konserten blev rekordlång men också lite oskärpt och Lundell vägrade i princip lämna scenen. Både Niklas Strömstedt och Janne Bark fick sjunga varsin låt inför en publik på nästan 5000 personer. "Chans" och "Den vassa eggen" var två fantastiska nya låtar som ändå lovade gott inför höstens skiva och ännu en turné.

16/11 1985 Ishallen
Som sagt, Ulf Lundell var vid tidpunkten en luggsliten artist. Turbulenta skivinspelningar i Köpenhamn gav ändå ett mästerverk, "Den vassa eggen", till resultat. Och efter sommarturnéns katastrofala avslutning hämtade Lundell oanade krafter till en höstturnépremiär, i Falun, som var precis så koncentrerad och så häpnadsväckande pigg som ingen väntat sig. Men redan på turnéns fjärde konsert, i Örebro, flåsade Lundell märkbart och kraxade olycksbådande på slutet av konserten. Det fantastiska bandet var konsertens behållning när tekniska missöden och ihåligt ljud i Ishallens betongrum avlöste varandra.

20/7 1991 Brunnsparken
Ännu en Lundell-konsert i miserabelt väder som pendlade mellan spöregn och rejäla skyfall. Förutom en singel hade han ingen ny skiva att marknadsföra och satsade på säkra och välkända kort i en greatest hits-anpassad repertoar. Allt gick på rockig rutin och kvällens hjältar var givetvis den plaskvåta publiken som mot slutet både sjöng och dansade framför stora scenen. Konserten hade inga uppenbara svackor och gav inte några förtecken på det kaos som senare drabbade Lundell när han helt försvann och plötsligt ställde in konserter ("en inställd spelning är också en spelning") på en turné som slutade i moll.

8/8 1993 Stadsparken
Ännu en gång hade Lundell mycket emot sig när han gav sig ut på turné. Senaste turnésvängens negativa avslutning och en ny studioskiva, "Måne över Haväng", som i sin helhet inte motsvarade mina förhoppningar. Men med ett synnerligen kompetent band, med Sten Booberg på gitarr, och en genomgående helt fräsch och koncentrerad Lundell blev konserten med Stadsparkens ljuvliga inramning och underbara väder(!) till den största höjdpunkten på kärlekshistorien mellan Örebro och Ulf Lundell. "Hon gör mig galen", "Skyll på stjärnorna" och en ny, omarrangerad "Öppna landskap" hette några av alla favoriterna. Turnén spelades in, bland annat här i Örebro, och gavs ut som en trippel-CD, "Maria kom tillbaka".

20/8 1994 Stadsparken
På turnéns 29:e konsert, som ännu en gång framfördes i ett regnigt Örebro, sjöng Lundell bättre än jag någonsin hört. Och han stod där skärpt, rakryggad och stark i två timmar och fyrtiofem minuter. Som faktiskt blivit hans signum under resten av 90-talet. Han blandade nyarrangerade hits som "Stockholm city" och "Törst" med sällan hörda pärlor som "Prärien igen" och "En man ifrån norr". Ännu ett nytt band som inte riktigt kunde nå upp till föregående års upplaga när dynamiken fick stå tillbaka för den mullrande rockmusiken.

/ HÃ¥kan

Sexsmith påminner om Tim Hardin

Postad: 1999-07-02 09:26
Kategori: Krönikor

Den här krönikan publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 2/7 1999.

Semesterveckan är också en tid för sammanfattning. I år blev veckan till en kraftfull paus på vårens strida strömmar av nya skivor. Således reserverades ett litet anspråkslöst hörn i resväskan åt många av det första halvårets bästa skivor. För att det slutgiltiga bokslutet skulle bli så genomtänkt som möjligt.
   Men när vädret pÃ¥ den där Backafallsön mitt i Öresund, där man frÃ¥n samma punkt kan spana in sÃ¥väl Helsingör som Köpenhamn, överträffar förväntningarna och dagarna i huvudsak tillbringas pÃ¥ cykel och inte i hängmattan blir lyssningarna sporadiska men ändÃ¥ helt klargörande.
    När nÃ¥gra av Ã¥rets bästa skivor med artister som Tom Petty, Magnus Lindberg, Paul Westerberg, Eva Dahlgren och Steve Earle alla vid närmare eftertanke inte är riktigt hundraprocentiga, men ändÃ¥ väldigt bra, sÃ¥ framstÃ¥r Ron Sexsmith som Ã¥rets komet. Med en skiva, "Whereabouts", av otroligt jämn men personlig kvalité med en anmärkningsvärd hög lägstanivÃ¥. Som därmed överglänser alla de ovan nämnda mer kända artisternas senaste skivor som har en och annan svacka.
   Den nu 35-Ã¥rige kanadensaren har plötsligt fÃ¥tt svenska kritiker pÃ¥ fall fast han har gjort innerligt bedÃ¥rande musik sedan 1995. Vilket jag hävdat med en dÃ¥res envishet sedan "Ron Sexsmith" dök upp nÃ¥gon av de första dagarna i maj för fyra Ã¥r sedan. Hypnotiskt tilldragande lÃ¥tar med en starkt emotionell röst, som jag skrev dÃ¥.
   Magin fortsatte tvÃ¥ Ã¥r och en mÃ¥nad senare med "Other songs", ännu en läckert högkvalitativ lÃ¥tsamling. Härligt koncentrerade mästerverk som alla är omtumlande vackra, som jag uttryckte det dÃ¥ och senare placerade skivan pÃ¥ Ã¥rsbästalistan pÃ¥ en hedrande tredjeplats strax efter Steve Earle och U2.
   Och sÃ¥ nu Ã¥rets Sexsmith-skiva, en sedvanligt jämn och ljuvlig pärla, som mycket välförtjänt kan innebära hans lilla genombrott i Sverige. En skiva som jag gav en koncentrerad uppmärksamhet parallellt med Andres Lokkos gediget genomarbetade intervju med Ron i senaste Pop-numret och kom fram till att "Whereabouts" är första halvÃ¥rets bästa rock/pop-CD.
   Som höjer ribban pÃ¥ listan över Ã¥rets bästa skivor högst pÃ¥tagligt. Och det är med stort intresse jag ska bevaka om skivan kommer att stÃ¥ distansen ut när höstens digra startfält presenteras efter sommaren.
   Den fÃ¥r mig ocksÃ¥ att ta fram "Greatest hits"-samlingen med Tim Hardin ty Sexsmiths sätt att sjunga och skriva pÃ¥minner om denne mästerlige singer/songwriter som gick bort alldeles för tidigt (39 Ã¥r) 1980. PÃ¥ ett nästan provokativt sätt sparar bÃ¥da pÃ¥ effekterna i sina starka sÃ¥nger.
   Hardins evergreens "Reason to believe", "How can we hang on to a dream", "Tribute to Hank Williams" och "Lady came from Baltimore" är lika odödliga idag som 1980 eller 1967.
   Och ingen, absolut ingen, framför "If I were a carpenter" lika självklart som Tim Hardin själv.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (530)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (178)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Juli 1999 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.