Blogginlägg från 2024-07-20

TisdagsAkademien (22)

Postad: 2024-07-20 17:45
Kategori: TisdagsAkademien


TisdagsAkademien 2024, Jag, Olle Unenge och Janne Rindar. Firade våren 2024 drygt ett år på Makeriet i Örebro.

DET HÄR ÄR 22:a RAPPORTEN FRÅN TISDAGSAKADEMIENS veckomöten, där vi träffas och diskuterar musik i alla dess former och i alla möjliga utföranden. Vi träffades första gången i januari 2019. Platsen var då Bishops Arms och under de inledande året träffades jag, Janne Rindar och Olle Unenge en gång i månaden. Efter det första årets möten kom pandemin våren 2020 och vi bytte taktik på våra möten.
   Istället för att bara träffas en gång i månaden gjorde vi i mars 2020 TisdagsAkademien till en mycket mer intensiv verksamhet. Vi bytte mötesplats från Bishops till Stadsträdgården, en luftigare och covid-anpassat rymligare miljö både inomhus och utomhus.
   Efter ett drygt år och två somrar på Stadsträdgården flyttade vi hösten 2021 in hos restaurangen Brödernas, granne med Behrn Arena, innan vi sedan, strax efter årsskiftet 2021/22, hittade en trevlig möteslokal i nyöppnade restaurangen Hamnmagasinet, vid Hamnplan, med närhet till och utsikt mot Svartån.
   Efter ett år på Hamnmagasinet, februari 2023, drabbades restaurangen av konkurs (inte vårt fel!) och vi fick söka oss vidare i Örebros restaurangtäta verklighet och fastnade ganska omedelbart i februari 2023 hos Makeriet som sedan till sommaren samma år utökade sina lokaler med Skjulet på Stallbacken där vi träffas under sommartid.
   Nu under sommaren har vi i TisdagsAkademien under tisdagarna växlat mellan Skjulet, Stadsträdgårdens lummiga miljö, den nyöppnade takbaren Glassery och KulturBistron. Fortfarande med musikdiskussioner på programmet. Under sommarveckorna har vi diskuterat mer konsertdominerade program, mer musik och färre dokumentärer.
   Dagens rapport, den 22:a i ordningen, redovisas musikmöten med Austin City Limits (John Hiatt, Lyle Lovett, Joe Ely och Guy Clark), Creedence Clearwater Revivals konsert på Royal Albert Hall, hyllningen till Pugh Rogefeldt, Guy Clarks nya skiva med demoinspelningar, Stephen Stills akustiska studioinspelningar från april 1968 och den tredelade Svt Play-serien om Montreux Jazzfestival.




11 juni 2024
AUSTIN CITY LIMITS: Songwriters showcase (YouTube, 2008, 54:30)
TisdagsAkademien tog inför sommaren 2024 ett litet beslut om att titta på fler konserter och inte bara dokumentärer som har varit vår idé från dag ett i januari 2019.
   Hamnade på ett avsnitt ur Austin City Limits-serien där fyra artister, från vänster Lyle Lovett, John Hiatt, Joe Ely och Guy Clark, under avslappnade former uppträdde inför en levande studiopublik. Akustiskt med egna sånger hjälper de varandra och med gott humör bjuder på både skratt och fin musik.
   Texaslegenden Guy Clark inleder med ”Out in the parking lot”, från 1997, med smålustig text som fick publiken att reagera. Joe Ely fortsätter med ”All just to get to you”, från 1995, med snabbare och mer avancerat gitarrspel. John Hiatt ställer frågan ”Vem är inte från Texas?” innan han framför den snabba ”Memphis in the meantime” (1987) med Ely på munspel. Lyle Lovett gör sin egen låt ”My baby don't tolerate” (2003) med Hiatt-gitarrsolo på strängarna längst ned på gitarren, nästan komiskt.
   Clark spelar och sjunger sedan ”Dublin blues” (1995), Ely berättar om Chris LeDoux som brukar göra nästa låt ”For your love”, en Ely-låt från 1988. Hiatt fortsätter med ”Drive south” (1988) och visar vilken duktig gitarrist han är. Lyle gör Guy Clark-låten ”Step inside this house” (1998).
   Ely avslutar programmet tillsammans med alla i den traditionella låten ”Going down that old dusty road”.
   Som extralåt sjunger alla tillsammans i Woody Guthries ”This land is your land” som helt naturligt avslutar programmet innan Guy Clark, på kryckor, lämnar scenen och berättar att skriva låtar är ”Hard work”.

DYLAN-bonus: Janne valde dokumentärpodden Jag var där: Om Bob Dylan i Luleå 1992.




18 juni 2024
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL i Royal Albert Hall (SvtPlay, 1:23, 2022)
Brittisk musikdokumentär. Creedence Clearwater Revivals legendariska spelning i Royal Albert Hall den 14 april 1970 är den enda konserten med bandets originaluppsättning som finns utgiven i sin helhet.
   Här får vi se hela konserten och innan dess, en grundlig genomgång av bandets tidiga historia, före det monumentala genombrottet. Vi följer dem också på turné i Europa, med intervjuer och spelningar i bland annat Stockholm. Filmens berättare är Hollywoodlegenden Jeff Bridges.
   Hela dokumentären/konserten sparkar igång med ”Travelin' band”-låten. Det är också originaltiteln på filmen regisserad av Bob Smeaton. Efter introt följer en 35 minuter lång berättelse om Creedence Clearwater Revivals historia. Hur bandet i slutet på 60-talet kom att utmana Beatles i popularitet.
   En berättelse om bandet som började som trio i början på 60-talet, Blue Velvets, innan John Fogertys bror Tom Fogerty kom och bandnamnet ändrades till Tommy Fogerty & the Blue Velvets.
   Chefen Max Weiss på skivbolaget Fantasy fastnade för bandet.
   Beatles kom till USA 1964 och bandet döpte om sig till det lite gulliga The Golliwogs. Gav 1966 ut ”Brown eyed girl”. Sedan kom militärtjänsten...
   1967 bytte bandet namn till CCR. Och gav ut första singeln ”Porterville” utan att någonting hände. ”Suzie Q”, andra singeln, var en cover. ”I put a spell on you”, tredje singeln, var också en cover.
   Första albumet kostade 2000 dollar att spela in.
   ”John Fogertys röst är unik”. Jämför med Van Morrison.
   ”Proud Mary” placerade soundet musikaliskt i Louisiana och inte i Kalifornien där de bodde. Kallades ”Kufarna från Cerrito”. Repade i The Factory. Spelade på Woodstock 1969.
   April 1970, första gången i Europa. Spelade i Berlin, Köpenhamn och Paris och var verkligen turister i Europa... Trummisen Doug Clifford fyllde 25 år.
   Första låten på Royal Albert Hall var ”Travelin' band”. Vilken rivstart! John spelade på en Rickenbacker-gitarr. ”Born on the bayou”, lång låt. Och vilken röst. Han gav den rutiga flanellskjorta ett ansikte. ”Tack!” var enda snacket.
   ”Green river”, ”Tombstone shadow” och sedan ny gitarr, en svart. ”Fortunate son” gjordes som ett medley med ”Commotion”.
   Mest en sittande och städad publik i Royal Albert Hall.
   ”Midnight special”, ”Bad moon rising” innan Rickenbacker-gitarren var tillbaka på ”The night time is the right time”. Sedan ”Good Golly miss Molly”.
   Sista låten: ”Keep on chooglin'”, en lång låt med John på munspel.
   15 minuter stående ovationer.
   Giles Martin, George Martins son, hade fixat ljudet.

BOB DYLAN-podden "Vi snackar Dylan": Olle valde ”No time to think” med Arvida Svenske som gäst.




25 juni 2024
DE VA DÄ DÄ – hyllningskonsert till Pugh Rogefeldt (SvtPlay, 1:28, 2024)
Den första maj 2023 avled Pugh Rogefeldt, en av de viktigaste och mest inflytelserika personerna i den svenska musikhistorien. I oktober samma år samlades stora delar av den svenska artisteliten på Cirkus i Stockholm för att hylla Pugh och hans musikaliska arv. Medverkande: Amason, Eva Dahlgren, First Aid Kit, Hurula, John Holm, Jojje Wadenius, Viktor Norén, Theo & Erik Moreau, Markus Krunegård, Mats Ronander, Mikael Rickfors & Göran Lagerberg, Per Gessle och Linnea Olsson, Slowgold, Tomas Ledin, Ulf Dageby, Marie Bergman & Pernilla Andersson, Ingemar Rogefeldt & Roger Pettersson, med flera.
   Konserten innehåller några dokumentära sekvenser där Pugh pratar.
   Fredrik Lindström är konferencier och pratar ibland med västmanländsk dialekt. Han håller ihop konserten fantastiskt bra. ”Pugh var Sveriges bästa liveartist” säger han bland annat.
   En snygg fond bakom trummisen Andreas Dahlbäck som var något av kvällens kapellmästare. Andreas pappa Erik Dahlbäck spelade med Pugh en gång som medlem av Nature.
   Hela konserten borde bli en skiva. Mats Malla Ronander som medlem i Grymlings där han en gång ersatte just Pugh.
   Björn Skifs: ”Pugh var en pionjär, personlig och annorlunda”.
   Ett avancerat arrangemang på ”Love love love” med Jojje Wadenius som gitarrduellerade med Slowgold.
   Fredrik: ”Pugh hade en kreativ verktygslåda.”
   Unge Theo sjöng förvånansvärt starkt i ”Gammeldags tro. Spännande arrangemang av ”Aftonfalken” då Eva Dahlgren kompades av Amason.
   Malla med ”Slavsång”, inte riktigt samma styrka i sin sång. Han hyllade sin bortgångne vän Lasse Wellander innan ”Slavsång” som Lasse hade skrivit med Pugh.
   Ulf Dageby var en av kvällens största upplevelser. ”Storseglet” kunde ha varit en Dagebylåt.
   Fredrik berättar att pianisten och kompositören Stefan Nilsson var kusin med Pugh.
   Hurula gör ”Hogfarm” med Ingemar Rogefeldt på gitarr. ”Tack, brorsan!” i mikrofonen efteråt. Per Gessle gjorde en poppig och enkel version av ”Vandrar i ett regn”.
   Amason avslutade stort med en nyarrangerad och mycket fin ”Här kommer natten” som gick över till ”Små lätta moln”, som inledde kvällen, som fick knyta ihop kvällen.
   Originalkonserten var 116 minuter. Nu nedklippt till 88 min. Bland annat ströks ”Jag har en guldgruva” med Mats Malla Ronander, oförklarligt varför.

Små lätta moln (First Aid Kit)
Visan om Bo (Hurula & Jojje Wadenius)
Mitt bästa för dig (Grymlings: Mikael Rickfors, Göran Lagerberg & Mats Ronander)
Där gullvivan blommar (Grymlings)
Love, love, love (Slowgold & Jojje Wadenius)
Gammeldags tro (Viktor Norén, Theo & Erik Moreau)
Aftonfalken (Eva Dahlgren)
Slavsång (Mats Ronander)
Stockholm (Markus Krunegård)
Storseglet (Ulf Dageby)
Så många drömmar som jag drömt (Tomas Ledin & Jojje Wadenius)
Döden ändrar ingenting (John Holm & Marie Bergman)
Långsamma timmar (Marie Bergman & Pernilla Andersson)
Hog farm (Hurula med Ingemar Rogefeldt & Roger Pettersson från Rainrock)
Vandrar i ett regn (Per Gessle & Linnea Olsson)
Här kommer natten/Små lätta moln (Amason)

BOB DYLAN-podden "Vi snackar Dylan": Jag valde ”Fourth time around” med Oskar Örn som gäst.


2 juli 2024
GUY CLARK: Truly handmade, col 1 (2024)
TisdagsAkademien fortsätter sommarens tema med musiklyssnande och färre dokumentärer.
   Låtskrivaren och legenden Guy Clark är en idol för oss och den här samlingen med demolåtar är mycket intressant.
   ”Truly Handmade Volume 1” fokuserar på Guys akustiska demolåtar. “L.A. Freeway”, “Let Him Roll” och “Lone Star Hotel” har vi hört på skiva i många år. Ännu mer intressant är ungefär hälften av övriga låtar som är nya för även de genuina fansen. Några sträcker sig tillbaka till tiden innan skivdebuten. Vi får också höra Guys tidiga version av ”Step inside my house”, en låt som Guy påstår är den första låt han skrev.
   L.A. Freeway/Let Him Roll/Nickel For The Fiddler/Lone Star Hotel Cafe/Looks Like Rain/All The Way From California/Texas Goodbyes/Calf Rope/Who Do You Think You Are (Rainbow Pie)/Old Time Feeling/Don’t Let The Sunshine Fool You/Miss Alice Pringle/Hold On Brother/Step Inside My House/Susanna Let Your Hair Down On Me.

DYLAN-temat: Janne valde. En duktig intervjuare och en samlad Bob som bjuder oss på ett litet leende i slutet av intervjun.


9 juli 2024
STEPHEN STILLS: Just roll tape (2007)
Vi lyssnade på Stephen Stills album, inspelad i augusti 1968
   Demoinspelningar med Stills solo. Låtar som sedan kom på Stills två första soloskivor, Crosby, Stills & Nash-debuten, Stephen Stills Manassas men också ”Judy” som kom först 2017 på duettskivan ”Everybody knows” med Judy Collins.
   All I Know Is What You Tell Me/So Begins The Task/Change Partners/Know You've Got To Run/The Doctor WIll See You Now/Black Queen/Bumblebee (Do You Need A Place To Hide?)/Judy/Dreaming Of Snakes/Suite: Judy Blue Eyes/Helplessly Hoping/Wooden Ships/Treetop Flyer

BOB DYLAN-podden "Vi snackar Dylan": Olle valde ”Beyond the horizon” med Per Magnus Johansson som gäst.




16 juli 2024
MONTREUX JAZZFESTIVAL 1. De första åren. (53 min, 2023)
Originaltitel ”They all came out to Montreux”.
   Deep Purple sa det först: "We all came out to Montreux..." Jazzlegender som Nina Simone, Miles Davis, Ella Fitzgerald men också Frank Zappa, Aretha Franklin, David Bowie och Prince. Det är nästan enklare att räkna upp vem som INTE har spelat i Montreux, än att försöka lista alla som har uppträtt på den legendariska jazzfestivalen.
   Allting började som en dröm hos festivalens grundare, Claude Nobs. Med unika arkivbilder från konserter och backstage berättas han historien om jazzfestivalen i Montreux, från 1967 och framåt.
   Programförklaringen börjar ganska anmärkningsvärt med att namnge Deep Purple, hårdrocksbandet,
   Schweiziska Montreux ligger vackert beläget vid Genevesjön. Som även kallas rivieran. ”En plats för musikalisk frihet”.
   Festivalen har alltid haft en stor och bred blandning av artister.
   Aretha Franklin, vid pianot, sjunger ”Spirit in the dark” framför ett storband. Inte 1967. Möjligen 1970. Vilken röst, körtjejer. Fint filmat,. Svettpärlor i ansiktet.
   Bland annat Herbie Hancock, Buddy Guy, Van Morrison, John McLaughlin talar.
   ”Claude Nobs förvandlade en sömnig plats, med engelska pensionerade damer, till en lekplats för musik”.
   Dokumentären om jazzfestivalen handlar lika mycket om Claude Nobs egen historia.
Hur han växte upp med musiken på Radio Luxemburg. Nobs jobbade först i turistnäringen innan han förändrade staden med festivalen. Åkte till USA och träffade skivbolaget Atlantics chef Ahmet Ertegun som ville bidra till festivalen.
   Les McCann/Eddie Harris, live på sv/v bilder. Piano plus saxofon.
   Nina Simone 1968, vid pianot med flinka fingrar.
   1969, tredje festivalen. Ella Fitzgerald med trio: ”Give me the simple life” skriven av Ella.
   Sedan kom pop- och rockgrupper till Montreux jazzfestival. Sting förklarar. Något som breddade festivalen enormt.
   Ten Years After 1969, ”Going home”. Santana 1970. Gregg Rolie sjöng. Champion Jack Dupree 1970, avslappnad på piano och Claude spelade munspel.
   Led Zeppelin 1971 och 1972. Roberta Flack 1971. Deep Purple 1971. Skulle spela in live men kasinot brann ned 4 december 1971 efter en konsert med Mothers Of Invention. ”Machine Head”, med bland annat ”Smoke on the water” (inspirerad av branden), spelades in Grand Hotel istället, 6 till 21 december.

BOB DYLAN-podden "Vi snackar Dylan": Jag valde ”Love minus zero No limit” med Lennart Bajdoff Erixson som gäst.

/ Håkan




10 år (90)
Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Krönikor (182)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Örebro (96)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Juli 2024 >>
Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.