Blogginlägg från 2019-12-06
Covers: Miriam
MIRIAM: Down today (Norton, 2015)
FÖR BARA EN DRYG MÅNAD SEDAN kom jag för första gången i kontakt med förnamnet på den amerikanska tämligen okända sångerskan Miriam i samband med coverskivan ”Nobody's baby”. En genuint intressant skiva där innehållet till stor del var allmänt okända och delvis riktigt obskyra låtar. Musikaliskt förstklassigt men jag tyckte då att Miriam hade en lite för späd stämma för att göra det intressanta materialet full rättvisa. Ett år efter den skivan gav Miriam ut den här lika exklusiva samlingen med en majoritet covers och den är musikaliskt och sångmässigt snäppet bättre.
Det var ju min Örebrokollega Per Magnusson som tipsade mig om Miriam och gjorde mig intresserad av hennes skivor och han har på sin sida Raised On Records noggrant analyserat och redogjort för innehållet och jag tackar ödmjukt för den detaljerade experthjälpen.
Per har beskrivit musiken på Miriams skivor som rock'n'roll, rhythm & blues, Merseybeat, pop, psykedelia och freakbeat och på ”Down today” skulle jag vilja addera genren powerpop till den redan utsökta blandningen. För här finns mer power i både Miriams röst, popgitarrerna och överlag i arrangemangen.
Lyssna bara på det ”If I needed someone”/Rickenbacker-inspirerade introt på ”Don't talk to strangers” och den för mig sedan tidigare helt okända Bob Lind-låten ”Cheryl's coming home”. Fantastiskt svängigt och Miriams röst har sedan förra skivan fått ett betydligt tuffare och rivigare tonläge. Hon låter ofta mer som Ronnie Spector i Ronettes och har här checkat in på en tuffare avdelning av det vi brukar kalla 60-talets flickpop.
Precis som på förra skivan är det producenten Sam Elwitt som helt står för den musikaliska inramningen och har dessutom skrivit två låtar som perfekt passar in i sammanhanget. Hans titellåt är i mina öron ett mindre mästerverk, en ballad med stråkarrangemang som kanske hade platsat på Bee Gees första album.
Det är sällan jag lyssnar på coverskivor med för mig okända låtar men tretton av skivans fjorton låtar var helt obekanta för mig innan jag lyssnade men Elswitt har verkligen lyckats maximalt med tolkningarna. Small Faces gamla intensiva ”After glow” var däremot kända tongångar, även den passar in så förbaskat bra i Miriams powerpop-mönster.
Mest fantastiskt är hur de har hittat det för mig obskyra materialet (som exempelvis David Bowies tredje singel ”You've Got A Habit Of Leaving” från 1965) och sedan så perfekt format soundet och uppdaterat arrangemangen till nutid fast det ekar så mycket 60-tal.
A1. The Hand Don't Fit The Glove (Hubert Pattison)
1967. Singel med Terry Reid With Peter Jay's Jaywalkers.
A2. I Keep Falling In Love (Sam Elwitt)
Original.
A3. Take Me For A Little While (Trade Martin)
1965. Singel med Evie Sands.
A4. Cheryl's Going Home (Bob Lind)
1965. Singel ("Cheryl's goin' home") med låtskrivaren.
A5. Get Away (Chuck Portz/Matt Portz)
1967. Singel-b-sida ("Happy together", Australien) med The Turtles.
A6. Don't Talk To Strangers (Bob Durand/Ron Elliott)
1965. Singel med The Beau Brummels.
A7. Down Today (Sam Elwitt)
Original.
B1. Love To Love (Neil Diamond)
1966. Från albumet "The feel of Neil Diamond" med låtskrivaren.
B2. Afterglow (Ronnie Lane/Steve Marriott)
1968. Från albumet "Ogden's nut gone flake" med Small Faces.
B3. One More Rainy Day (Rod Evans/Jon Lord)
1968. Singel-b-sida ("Hush") med Deep Purple.
B4. Don't Be Taken In (Dave Clark/Lenny Davidson)
1965. Från albumet "Catch us if you can" med Dave Clark Five.
B5. Our Love Can Still Be Saved (Jeff Barry/Ellie Greenwich)
1965. Singel-b-sida ("I'll still love you") med Jeff Barry.
B6. Which End Is Up (Diamond Rings)
1968. Singel med Diamond Rings.
B7. You've Got A Habit Of Leaving (David Jones)
1965. Singel med Davy Jones.
/ Håkan
<< | December 2019 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: