Blogginlägg
ALL TIME BEST #25: "En kvinna under påverkan"
KAJSA GRYTT: En kvinna under påverkan (Playground, 2011)
I JANUARI 2011, I SAMBAND MED EN KONSERT, träffade jag Kajsa Grytt i Örebro och då berättade hon att hon hade en popplatta på gång och att producenten/gitarristen Jari Haapalainen suttit i tio dagar efter inspelningarna och lagt på ytterligare gitarrstämmor. När jag några månader senare lyssnade på skivan förstod jag precis vad hon menade när hon i positiva ord förklarade processen. Ändå tycker jag nog att majoriteten av materialet på albumet bör sorteras in i rockfacket ty här finns full intensitet i gitarrerna, rockmusiken brinner i varje takt och Kajsa sjunger som hon en gång gjorde i Tant Strul. Det kan knappast vara vackrare.
Öppningen är ren och skär traditionell punk och jag tycker rent av att det ekar Ebba Gröns första album om den temposnabba och volymstarka starten på ”Jag klarar mig ändå”. Kajsa sjunger för sitt liv låter det som och jag förstår också varför hon betonade Haapalainens förtjänst så mycket.
Kanske är det just så som albumtiteln ska tolkas, inte bara ett lån från John Cassavetes film: Kajsa under påverkan av en mycket självständig och extremt duktig konstnär som Jari. Och samarbetet har resulterat i en mycket fin platta och det årets bästa.
Jari lyfter fram melodier och känslor med hjälp av åtskilliga fantastiska gitarrkonstverk. Efter den inledande låten kommer skivans höjdpunkt, dock i stor konkurrens med flera andra låtar, ”Allt faller”. Jaris skrammel i lager av spretiga gitarrer lever sitt eget liv och är en ljuvlig stund på skivan. En fantastisk låt, ett omtumlande framförande och ett himmelskt gitarrsound som jag aldrig glömmer när jag hörde den första gången.
Det var nämligen en fredag i april 2011, på förmiddagen när jag befann mig på en buss på väg från Loka Brunn till Örebro och någonstans efter Karlskoga dök låten, arrangemanget och den taggiga gitarren upp som en uppenbarelse. Den upplevelsen sitter hårt präntat i mitt minne.
Naturligtvis kan inte en skiva befinna sig på den unikt höga nivån rakt igenom så visst finns det låtar som är mer normalt Grytt-material, ”Du ska ramla och trilla” (som paradoxalt nog är singeln), ”Femton” och ”Färgexplosion”, som bleknar lite i jämförelse med det övriga extraordinärt starka materialet.
Det är hård intensitet som färgat större delen av skivan men det finns även några nedtonade pärlor, exempelvis ”Den finländska dimman”, ”Somom” (stavat just så) och det avslutande majestätiska mästerverket ”Därför”. Jari får gitarren att låta som en mix av grekisk bouzouki ochNeil Young.
Duetten med Henrik ”Kisa” Nilsson, som spelat bas med Moneybrother, ska vi absolut inte glömma heller, ”Men ge upp!”. Ett intensivt möte mellan två röster.
Kajsa Grytts ”En kvinna under påverkan” var och är fortfarande ett fantastiskt album i en karriär som har varit både sporadisk och oregelbunden och ojämn. Första duettskivan med Malena Jönsson, ”Historier från en väg” (1986) rekommenderas och soloskivan ”Revolution” (1994) likaså men däremellan och efter har det varit få höjdpunkter.
Största besvikelsen var albumet ”Jag ler, jag dör” (2013) som följde upp ”En kvinna under påverkan” där förhoppningar och förväntningar dog i en mix av okonstruerat slammer, en hopplöst dränkt sångstämma och inget melodiskt finsnickeri. Där gick sångerskan Kajsa och ljudkonstnären Jari överstyr i sina ambitioner att ge lyssnaren vad den inte ville ha.
”ALLT FALLER” är en ljuvligt skramlig höjdpunkt på Kajsa Grytts album.
/ Håkan
Örebro: Klostergatan 9
Örebro: Stenbackevägen 4
<< | Mars 2022 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: