Blogginlägg
“Sahara Hotnights”
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 27/5 2011.
SAHARA HOTNIGHTS
Sahara Hotnights
(Universal)
När ett band har kreativa problem brukar det ta tid mellan skivorna. Det är fyra år sedan Sahara Hotnights presenterade en skiva med nyskrivet material och en blandning av desperation och nyfikenhet tog bandet till en ny producent, den mer än spännande Jari Haapalainen som skakat liv i insomnade eller blaserade artister förr. Fråga Eldkvarn, Concretes eller nu senast Kajsa Grytt.
Med Haapalainens namn på skivomslaget växte mina förhoppningar, hans senaste insatser på Kajsa Grytts skiva är ju rent av fantastiska, men även om de fyra tjejerna i Sahara Hotnights uppdaterat sitt sound är förändringarna ändå marginella. Och fortfarande har den huvudsakliga låtskrivaren Maria Andersson så förtvivlat svårt att presentera ett genomgående starkt låtmaterial.
”Sahara Hotnights”, kreativiteten räckte inte till att ge bandets sjätte album en anständig titel, pendlar mellan smarta och träffsäkra popriff och opersonligt låtmaterial. Ibland blir den tålamodskrävande ojämnheten uppenbar i en och samma låt.
”Lookalike” inleds som en ödmjuk, fin och naken pianoballad som fångat samma ljuvliga atmosfär som funnits på skivor med Anna Ternheim och Lisa Miskowsky. Men i refrängen exploderar det efter powerballadmodellen 1A och låten förvandlas till en fläskig Roxette-låt.
Ibland möter hårdrock Suzi Quatro (”Oh’s”), elgitarrerna ekar ”My Sharona” (”781”) eller så resulterar allt i något händelsefattigt (”Distant and dreamy”).
Naturligtvis finns det höjdpunkter också. Hittendenserna på inledande ”Let you down” är läckert 60-talsinspirerade, även ”Vulture feet” har smittande klanger och en fin refräng och Haapalainens sätt att spela in gitarrerna har påverkat ”Your anyone” positivt.
/ Håkan
Grattis Lasse Kärrbäck, 66!
Övriga 70-talet, del 4
<< | Maj 2011 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: