Blogginlägg från juli, 2016

George Harrison sjunger "Get Back"

Postad: 2016-07-29 15:26
Kategori: Blogg

Under inspelningen av Doris Troys Apple-album, som producerades av George Harrison, dyker Beatles-låten "Get Back" upp. Här tar George chansen att tolka låten som till slut hamnade på en singel-b-sida med Troy.



/ HÃ¥kan

Tack för allt, Kjell

Postad: 2016-07-27 07:50
Kategori: Blogg

NÄR RADIOPROFILEN KJELL ALINGE DOG var det en väldig speciell röst och personlighet som tystnade. Han var aktiv in i det sista men mina autentiska minnen av rösten ligger många decennier tillbaka. Men först vill jag rekommendera Svt:s K-Special: "Hemma hos Kjell Alinge" där ett porträtt tecknas av Sveriges mest egensinnige radioprofil som gjordes inför hans 70-årsdag.



Radioprogramserien "Eldorado" blev legendarisk och jag minns många timmar framför radion på söndagar och tisdagar. Den specialinspelade låten "Stjärnornas musik" med Eva Dahlgren gör minnet ännu tydligare.



Sedan kan jag i minnets längst bort placerade rum gå tillbaka till en klassisk sketch, "En dag ringde Indira Gandhi...", från programserien Hemma hos... där Kjell och Janne Forsell inte riktigt visste var gränsen för galenskap och flamsig humor gick. Mycket av innehållet gavs ju också ut på skiva och när jag lyssnar idag märker jag att jag nästan kan varenda replik utantill.



/ HÃ¥kan

Den varma söndagskvällens fina ögonblick

Postad: 2016-07-25 10:48
Kategori: Live-recensioner


Alla bilder: Anders Erkman
RICHARD LINDGREN
Svalbo Café 24 juli 2016
Konsertlängd: 19:05-19:35 och 20:04-20:45 (71 min)
Min plats: Sittande ca 6 m från scenen.


Med sedvanlig pondus tog Richard Lindgren "scenen" på Svalbo Café i besittning på söndagskvällen. Men han bjöd inte på musikalisk underhållning ensam. Tillsammans med Örebrobaserade gitarristen, sångaren och låtskrivaren Olle Unenge och Richards kompanjon sedan lång tid tillbaka Janne Adolfsson som vässade arrangemangen med en skickligt spelad mandolin. På en konsert där ingen låtlista existerade utan repertoaren blev till överraskningar och spontana infall för både publik och medmusikanter.
   Givetvis hade Richard svÃ¥rt att komma undan de obligatoriska lÃ¥tarna "From Camden Town to Bleecker Street" och "Five pints and a wink from Gwendolyn", de sÃ¥ kallade hitsen i hans egen repertoar. Dit fÃ¥r väl även räknas hans egensinniga tolkning av Bob Dylans "Tomorrow is a long time" som nästan alltid live avslutas med Ulf Dagebys översättning "Bara om min älskade väntar".
   I övrigt bjöds det pÃ¥ en spännande blandning av helt nya lÃ¥tar frÃ¥n ett kommande album, ytterligare nÃ¥gra Dylan-covers och ett överraskande break där en helt oförberedd Olle Unenge fick visa sig pÃ¥ styva linan med bÃ¥de skotska (tungvrickningsövningen "Dundee weather") och irländska lÃ¥tar.
   Svalbos Cafés gamla piano lät bättre än nÃ¥gonsin och Richard tog vid flera tillfällen ned stämningen till en lÃ¥gmäld magisk nivÃ¥. Bland annat inledningen pÃ¥ konsertens bÃ¥da avdelningar med gamla kära men ändÃ¥ imponerande "Drunk on arrival" och den exklusiva försmaken "Bluesy Moss". En lÃ¥t frÃ¥n Richards höstalbum "Malmostoso" fast dÃ¥ i en helt annan version. Hans material har ju ofta en styrka att kunna framföras i mÃ¥nga olika arrangemang.
   Vid pianot sjöng han ocksÃ¥ Neil Youngs "Helpless" som jag tror att jag aldrig tidigare har hört med honom.
   Bland alla fina ögonblick som det bjöds pÃ¥ under den varma söndagskvällen var det ändÃ¥ Richards senaste mästerverk, "Dunce's cap", som lyste starkast. LÃ¥ten finns med pÃ¥ sommarens coveralbum "A hobo's selection" men kommer ocksÃ¥ i en fullt arrangerad version pÃ¥ nämnda album. En skiva som släpps 22 oktober och kan bli bÃ¥de spännande och överraskande.
   Värmen och en lÃ¥ng resa frÃ¥n Öland pÃ¥verkade kanske energin pÃ¥ den här gemytliga konserten men under nÃ¥gra gamla men pigga traditionella lÃ¥tar, Mississippi John Hurts "Make me a pallet on the floor" och Woody Guthries "Going down the road feeling bad", var det inget som kunde stoppa all inspiration som nästan flödade över.


Drunk on arrival
From Camden Town to Bleecker Street
Five pints and a wink from Gwendolyn
Make me a pallet on the floor
Don't think twice, it's alright
Going down the road feeling bad

paus

Bluesy Moss
Famous blue raincoat
Dunce's cap
Dundee weaver
Star of the county down
Tomorrow is a long time/Bara om min älskade väntar
Helpless

Extralåt
One more cup of coffee



/ HÃ¥kan

Beatles-b-sida: Revolution

Postad: 2016-07-25 07:52
Kategori: Beatles



PÅ YOUTUBE-KLIPPET NEDAN ÄR John Lennons "Revolution" nästan mer distad än i verkligheten och låten och inspelningen är verkligen ett sätt att gå över gränsen och provocera mer än att underhålla. Effekten att sedan dela singel med Paul McCartneys mjuka mästerverk "Hey Jude" understryker bara med vilken bredd Beatles utveckling hade gått fram till 1968. I ett Sommar-program på 80-talet skrämde Ulf Lundell verkligen livet ur lyssnarna genom att spela den här låten.
   Under fyra dagar i juli 1968 spelades lÃ¥ten in i fyra olika versioner och singelversionen är den sista och slutgiltiga. Under tvÃ¥ fuzzade gitarrer förstärker alla gruppmedlemmarna soundet med handklappningar och med Nicky Hopkins elpiano och McCartneys hammondorgel komprimeras arrangemanget ytterligare.

/ HÃ¥kan

McCartney sjunger "I'm tired"

Postad: 2016-07-22 10:25
Kategori: Blogg



/ HÃ¥kan

Tidig tagning av "Hello Goodbye"

Postad: 2016-07-21 15:24
Kategori: Blogg



/ HÃ¥kan

Fler detaljer om "Switchboard Susan"

Postad: 2016-07-18 22:46
Kategori: Blogg



2009 GJORDE JAG EN LÅNG ARTIKEL om Mickey Jupps lysande komposition "Switchboard Susan". En historia om hur låten spelades in till Jupps "Juppanese"-album men inte gavs ut, hur Nick Lowe sedan använde bakgrunderna från den inspelningen och la på sin egen röst, att sedan både Gary Brooker och Searchers gjorde en cover på låten, hur den flera år senare hamnade på en singel-b-sida med Jupp själv och hur låten till och med hamnade i Sverige och spelades in på svenska.
   När jag dÃ¥ ställde frÃ¥gan till Per Gessle varför han tillsammans med Niklas Strömstedt skrev texten till "Marie i växeln" hade han inget större minne av det. Däremot fick frÃ¥gan ett nytt liv i helgen dÃ¥ medförfattaren Niklas Strömstedt uppträdde i Örebro och avslutade konserten med just "Marie i växeln". EfterÃ¥t kunde Niklas berätta detaljerat hur han och Gessle skrev texten.
   - Minns att jag och Per skrev den pÃ¥ ett fik som hette Evergreens och som lÃ¥g mitt emot restaurang Riche pÃ¥ Birger Jarlsgatan i Stockholm. Minns ocksÃ¥ att jag spelade Vox-orgel när vi gjorde den i studion.
   SÃ¥ riktigt, Niklas. Som vi ser pÃ¥ bilden frÃ¥n omslaget ovan var det ett förstärkt Gyllene Tider, med Niklas, Lasse Lindbom och Janne Andersson, som uppträdde under det smÃ¥tt komiska gruppnamnet Rockfile.
   Och den gavs ut 1980 pÃ¥ samlingsalbumet "Parlophone Pop!" där EMI hade samlat ett antal singellÃ¥tar med Magnus Lindberg, Lasse Lindbom Band, Basse Wickman och Gyllene Tider. Men ocksÃ¥ nÃ¥gra outgivna spÃ¥r med Janne Andersson Pop, Ulf Lundell och Gyllene Tider.

/ HÃ¥kan

Beatles-b-sida: The inner light

Postad: 2016-07-18 07:53
Kategori: Beatles



ATT BEATLES SINGEL-B-SIDOR ALLTID har varit intressanta är en tveklös sanning men det har funnits exempel, "You know my name (look up the number)", när bandet har blivit mer udda än nödvändigt. Till det udda får väl även räknas George Harrisons indiskt klingande "The inner light" där kompet, förutom lite körsång från John Lennon och Paul McCartney, består av enbart indiska musiker.
   Harrison hade engagerats för att skriva musik till den amerikanske regissören Joe Massots film "Wonderwall" och valde Bombay i Indien som inspelningsplats. Ur de instrumentala inspelningarna, som resulterade i ett helt soundtrackalbum, plockades "The inner light" ut och med hela gruppens godkännande hamnade lÃ¥ten som b-sida till "Lady Madonna".
   En oerhört vackert vemodig sÃ¥ng som för mig klingar bÃ¥de ödslig och olycksbringande. Samma helg som jag första gÃ¥ngen hörde lÃ¥ten i mars 1968 omkom min gymnastiklärare i en drunkningsolycka och jag har än idag svÃ¥rt att lyssna pÃ¥ Harrisons sÃ¥ng utan att tänka pÃ¥ den fatala händelsen.

/ HÃ¥kan

Ballader, pophits och en dundrande final

Postad: 2016-07-16 15:32
Kategori: Live-recensioner

Foto: Johan Hedberg
NIKLAS STRÖMSTEDT
Slottet Live, Örebro 15 juli 2016
Konsertlängd: 22:41-24:00 (79 min)
Min plats: ca 100 m från scenen.


Jag hade inga planer att uppleva årets artistutbud på Örebros årliga arrangemang Slottet Live men omständigheter och möjligheter ville annat. Efter ett trevligt möte med några vänner och dessutom fredagens huvudartist, Niklas Strömstedt, kunde jag givetvis inte tacka nej till ännu en konsertupplevelse. Vilket följaktligen också omöjliggör en direkt objektiv uppfattning om Niklas konsert.
   Ã–ver ett sprudlande glas cava lovade han 80 minuter pÃ¥ scen och det var precis vad han och det tämligen stora bandet exakt bjöd pÃ¥. Men i övrigt blev det, förutom en förväntat slagkraftig lÃ¥tkavalkad, en oförutsägbar konsert med ett betydligt tuffare och volymstarkare uttryck än jag minns hans konserter frÃ¥n förr i tiden.
   ApropÃ¥ "förr i tiden" är det märkvärdigt hur lÃ¥ng solokarriär Niklas har bakom sig och trots en genomgÃ¥ende sporadisk skivutgivning har repertoaren växt till en massiv helhet som är omöjlig att prioritera rättvist i en hyfsat koncentrerad scenshow. Ryggraden i kvällens repertoar byggde framförallt pÃ¥ materialet frÃ¥n 1989-1992 plus nÃ¥gra GES-lÃ¥tar. De första lÃ¥tarna frÃ¥n tidigt 80-tal var helt bortvalda och de senaste tio Ã¥ren, dÃ¥ Niklas har producerat fÃ¥ skivor, representerades av "För mÃ¥nga ord om kärlek", melodifestivalfiaskot, "Lyckolandet", hans starka text om främlingsfientlighet till Ace Of Base-lÃ¥ten "Happy Nation", och den senaste hitdoftande singeln "Varför är du i Göteborg?". ÄndÃ¥ kunde jag inte uppfatta konserten som varken nostalgisk eller bakÃ¥tsträvande.
   Den sena fredagskvällen bjöd pÃ¥ show. Scenens backdrop, med namnet i stora lysande bokstäver, kanske ville pÃ¥minna om krogshowen som i höst flyttat till Göteborg och gÃ¥r under det passande och ironiska(?) namnet Storhetsvansinne.
   Musikaliskt hade även konserten drag av stor show. FrÃ¥n den mäktiga entrén med "Inga änglar grÃ¥ter" till det dundrande slutet med "En jävel pÃ¥ kärlek" och "Marie i växeln". Men däremellan en omväxlande blandning med bÃ¥de starka ballader ("Vart du än gÃ¥r" och "En kvinna och en man"), odödliga pophits ("Om" och en märkbart uppgraderad "Oslagbara!") och även lite disco ("I hennes rum").
   De bÃ¥de fyndiga och engagerande mellansnacken, som Niklas alltid behandlat med finess och fantasi (eller är det en kreativ manusförfattare involverad?), hetsade upp stämningen i publiken och gav samtidigt det musikaliska en knuff i ryggen.
   Kompbandet som Niklas hade bakom och bredvid sig var till 5/6-delar identiskt med musikerna frÃ¥n krogshowen och man kände att det här var ett sammansvetsat gäng med mÃ¥nga flexibla detaljer som följd. Som när Sara Niklasson, bandets fiolspelare och gitarrist, sjöng duettstämman i "En kvinna och en man" och när slagverkaren Mats Persson hoppade ner pÃ¥ scengolvet och spelade mandolin pÃ¥ "Om".
   Det avslutande extrapartiet i konserten var sammansatt pÃ¥ ett fascinerande sätt. FrÃ¥n den verbala introduktionen hur "Byns enda blondin" skrevs via hitlÃ¥ten "Om" och sedan energibomben med den Orup-inspirerade GES-lÃ¥ten "En jävel pÃ¥ kärlek" och en dundrande final "Marie i växeln", Niklas och Per Gessles svenska text och "översättning" av Mickey Jupps "Switchboard Susan".

Niklas Strömstedt, sång/gitarr
Tobbe Fall, gitarr
MÃ¥ns Block, trummor
Mats Persson, slagverk/mandolin
Julia Falthin, bas
Jonas Gröning, keyboards
Sara Niklasson, fiol/gitarr/sång

Inga änglar gråter
En väg till mitt hjärta
Sånt är livet
För många ord om kärlek
Vart du än går
Varför är du i Göteborg?
Sista morgonen
En kvinna och en man
Lyckolandet
Förlorad igen
I hennes rum
Flickor talar om kärleken (män dom gör just ingenting alls)
Stanna världen en stund
Oslagbara!

extra

Byns enda blondin
Om
En jävel på kärlek
Marie i växeln

/ HÃ¥kan

"Planning escapes"

Postad: 2016-07-15 07:51
Kategori: Skiv-recensioner



WILL COURTNEY
Planning escapes
(Wren & Shark)


Drygt tre år efter Will Courtneys förra album, "A century behind" när jag första gången kom i kontakt med hans namn, är det kanske dags för en kort resumé kring hans historia. Han har ju en lång och omväxlande bakgrund, har inte minst regelbundet flyttat runt i USA sedan han föddes i Nashville, Tennessee och musikaliskt har han lämnat spår efter sig på både egna och andras skivor.
   Det musikaliska hemmet, hans mamma sjöng gospel och hans pappa skrev musikaler, fanns snart i Texas innan han var mogen att flytta till Los Angeles där idoler som Beach Boys, Randy Newman och Flying Burrito Brothers hade sina rötter. Men han letade sig tillbaka till Texas och Austin (där han just nu ännu en gÃ¥ng har bosatt sig) och bildade där gruppen Brothers & Sisters tillsammans med sin syster Lily för drygt tio Ã¥r sedan. Gruppens bÃ¥da album, "Brothers and Sisters" (2006) och "Fortunately" (2008), finns för övrigt tillgängliga pÃ¥ Spotify liksom hans förra soloskiva.
   Ungefär samtidigt medverkade Will pÃ¥ Austin-bandet …And You Will Know Us by the Trail of Deads album "So divided" där han sjöng pÃ¥ en lÃ¥t. Och hans namn fanns under nÃ¥gra Ã¥r med pÃ¥ skivor i mer (Deadmans "Take up your mat and walk") eller mindre (Tenlons Fort, Tracey Bunn, The Gousters...) kända sammanhang innan solokarriären satte fart.
   Wills förra skiva var starkt influerad av den amerikanska singer/songwriter-traditionen där han sÃ¥g upp till namn som Gene Clark, Neil Young, Bob Dylan och Steven Fromholz. Ett band fanns vid hans sida men det spelades huvudsakligen lÃ¥gmält och försiktigt. Men där fanns ocksÃ¥ en genuin lÃ¥tstyrka i originalmaterialet där man ocksÃ¥ kunde ana popinfluenser.
   PÃ¥ "Planning escapes" sprids alla hans influenser ut pÃ¥ ett ganska underbart sätt. PÃ¥ albumets Deluxe-utgÃ¥va framförs alla de tio lÃ¥tarna pÃ¥ tvÃ¥ olika sätt, bÃ¥de med band och pÃ¥ ett stilla akustiskt sätt. Neil Young gjorde nÃ¥got liknande pÃ¥ "Storytone". Här fÃ¥r vi det bästa av Will Courtneys bÃ¥da världar. FrÃ¥n akustiska glimrande ballader till svängig och melodiös poprock.
   Bandarrangemangen är dock inte genomgÃ¥ende rockiga och tempoladdade. Redan pÃ¥ skivans tvÃ¥ första lÃ¥tar, "Your smile reminds me of home" och "The days when bands could make you cry", möts ytterligheterna med samma fantastiska resultat som följd. En ballad med smekande steelguitar följs av en högpotentiell rocklÃ¥t där Wills kommentar om dagens musikklimat gÃ¥r rakt in i hjärtat. Poprock pÃ¥ gränsen till klassisk powerpop.
   Popinfluenserna finns som sagt närvarande pÃ¥ mÃ¥nga lÃ¥tar och när den 12-strängade gitarren inleder "I got your back" är hitkänslan total men personlig och förstärks av bandets märkbara engagemang i bakgrunden. Gitarrsolot ekar lite av Neil Youngs överstyrda galenskap.
   Efter nÃ¥gra smeksamma, välskrivna men nÃ¥got mindre engagerande lÃ¥tar kommer "It's in your mind" som jag första gÃ¥ngen uppfattar som för traditionell och opersonlig men som har ett magnetiskt sug i rytmen och varje taktslag.
   "Most of my life" är balladen som är ett häftplÃ¥ster tack vare de vemodigt skrivna textraderna ("Most of my life has has been a waste/most of my days planning escapes") och den Neil Young-trygga baktakten.
   Sedan kommer skivans andra rockhöjdpunkt, "The pain", med ett gitarrsolo som tangerar Neil Youngs "Like a hurricane" utan att kopiera och lÃ¥ten avslutas provokativt och rundgÃ¥ngsladdat. LÃ¥ten är tillägnad Dennis Wilson med budskapet att varken drinkar eller droger kan hjälpa mot smärta.
   Will har tidigare i sin karriär hämtat äldre covermaterial men har den här gÃ¥ngen hittat en lÃ¥t pÃ¥ tidsmässigt kortare avstÃ¥nd. Damien Jurados "The killer" fanns med pÃ¥ deluxe-Ã¥terutgivningen 2013 av hans album "Where shall you take me?" (2003) i blott en demoversion. Här är den fulländat men ändÃ¥ avskalat tolkad av Will.
   Albumet avslutas med ännu en välskriven lÃ¥t som ocksÃ¥ den engagerar lite mindre. Wills lÃ¥tskrivande tangerar här kommersiell musik med en ballad som i de "rätta händerna" skulle kunna bli en smörig miljonsäljare eller ledmotivet i en film. Här framförs den dock med all dignitet som Will Courtney kan skaka fram.
   Kompbandet bakom Will gÃ¥r under namnet The Wild Bunch, efter ett ökänt gangstergäng i Vilda Västern (se nedan), och är Dan Wilcox, gitarr, Dave Morgan, bas, Ricky Ray Jackson, steelguitar, och Travis Garaffa, trummor. I det här radioinslaget, som ocksÃ¥ inkluderar en intervju, hör vi bandet framföra tre lÃ¥tar frÃ¥n skivan live. Ett band som Will önskar ta till Sverige och vi fÃ¥r verkligen hoppas att det projektet gÃ¥r i lÃ¥s.
   "Planning escapes" släpps idag och det är ingen tillfällighet. Just idag för 135 Ã¥r sedan, 15 juli 1881, begravdes Billy the Kid i Fort Sumner, New Mexico. En historia och en epok som fascinerar Will och gjorde att han medverkade som historiker i mini-tv-serien "Gunslingers: Billy The Kid". Han har ocksÃ¥ spelat in Bob Dylans lÃ¥t "Billy" frÃ¥n "Pat Garrett & Billy The Kid", bonusspÃ¥r pÃ¥ nya albumet, vars video ni kan se nedan.



/ HÃ¥kan

Tack för allt, George

Postad: 2016-07-14 07:52
Kategori: Blogg

GEORGE MARTIN VAR ÖVERLÄGSET MEST KÄND för sina Beatles-produktioner men han var under sina långa karriär ansvarig för väldigt många andra skivproduktioner som kanske har kommit skymundan. Som exempel låtskrivaren Jimmy Webbs "El mirage" som här representeras av klassikern "The highwayman".



George producerade även förre Procol Harum-sångaren Gary Brookers soloalbum "No more fear of flying" där Mickey Jupps "Switchboard Susan" var en av låtarna.



George Martin och Paul McCartney återförenades på albumet "Tug of war". Här är titellåten.



/ HÃ¥kan

Lennon/McCartneys sista låt? "Now And Then"

Postad: 2016-07-12 15:22
Kategori: Blogg



/ HÃ¥kan

Beatles-b-sida: Rain

Postad: 2016-07-11 07:51
Kategori: Beatles



SOMMARFÖLJETONGEN OM MINA FAVORITER av Beatles singel-b-sidor är i högsta grad ett personligt och subjektivt val men när det gäller "Rain", b-sidan till "Paperback writer", så är vi Beatles-fantaster överens: "Rain" är Beatles bästa singel-b-sida!
   Vi är kronologiskt framme vid 1966 och Beatles börjar experimentera musikaliskt och gränserna för det möjliga har utvidgats. Mitt bland albumlÃ¥tar som "Tomorrow never knows", "And your bird can sing" och "I'm only sleeping", alla skrivna av John Lennon och inspelade under samma mÃ¥nad (april) 1966, gjordes "Rain". En lÃ¥t som doftar bÃ¥de droger, vemod och Indien utan att bokstavligen använda sig av sitar. Däremot hittade Lennon av en händelse det nya greppet med baklängesljud pÃ¥ slutet av lÃ¥ten.

/ HÃ¥kan

Beatles-medlem i 13 dagar

Postad: 2016-07-08 15:32
Kategori: Blogg

Trummisen Jimmy Nicol var Beatles-medlem i 13 dagar 1964. Hoppade in i bandet när Ringo Starr opererade sina tonsiller. Här berättas hela historien om Nicol, som inte bara innehåller solsken, som vid ett tillfälle spelade i svenska Spotnicks.

/ HÃ¥kan

Richard Lloyd lät gitarren tala

Postad: 2016-07-07 10:30
Kategori: Live-recensioner






Alla bilder: Anders Erkman


RICHARD LLOYD
THE BLAND
East West Sushi, Örebro 6 juli 2016
Konsertlängd: 21:10-21:55 (45 min, Bland) och 22:16-23:10 (54 min, Richard)
Min plats: Stående i baren 7 m från scenen


Sällan har en internationell rockgitarrhjälte uppträtt så lågprofilerat som i onsdagskväll när Richard Lloyd med band stod på East Wests anspråkslösa scen i Örebro. OK, Lloyd är kanske idag ett förhållandevis bortglömt namn men hans bakgrund i New York-rockens societet på 70-talet gör honom tveklöst legendarisk i rockkretsar.
   Det var dock inget som musikälskande örebroare hade uppfattat och nu till stor del ratade honom pÃ¥ East West för att istället placera sig djupt i tv-sofforna för att titta pÃ¥ EM-semifinal eller helt enkelt vänta pÃ¥ nästa AllsÃ¥ng pÃ¥ Skansen. Och det var säkert lite tragiskt att konstatera för en artist som lÃ¥ngt tillbaka hade en väldigt speciell och unik relation till just Örebro. 1985 bodde han här i samband med inspelningen av sitt comebackalbum "Field of fire".
   Och visst var vi flera i publiken som mindes hans uppträdanden pÃ¥ gamla Rockmagasinet samma Ã¥r. Men varken det stället eller New Yorks CBGB's finns kvar idag. Tiderna förändras helt naturligt men för Richard Lloyd är det fortfarande gitarrintensiv rockmusik som gäller.
   Tillsammans med ytterligare en gitarrist, David Leonard som han till och frÃ¥n har spelat med i trettio Ã¥r, och en svensk kompsektion, trummisen Ulf "Sanken" Sandqvist och basisten Rickard Donatello, bjöd de pÃ¥ nästan en timmes klassisk rockmusik ur den gamla skolan.
   För oss nostalgiker ligger Richards skivproducerande höjdpunkter lÃ¥ngt tillbaka i tiden, "Alchemy" (1979) och "Field of fire" (1985) men han ville naturligtvis vara aktuellare än sÃ¥ när han ställer sig pÃ¥ en scen 2016.
   Han bÃ¥de startade och avslutade konserten med lÃ¥tar frÃ¥n 2007-skivan "The radiant monkey", "Monkey", som växte fram ur en ostrukturerad rundgÃ¥ng, och "Wicked son". Och bjöd ocksÃ¥ pÃ¥ nÃ¥gra lÃ¥tar, "Devil's design" och "Crystal mountain", frÃ¥n det helt nya albumet "Rosedale". Vars titel syftar pÃ¥ staden i Mississippi där blueslegenden Robert Johnson en gÃ¥ng i tiden för länge sedan hittade vägkorsningen, crossroads, och "sÃ¥lde sin själ till djävulen". Richards sound pÃ¥ scen var ocksÃ¥ bluesintensiv utan att musikaliskt sänka sig till det förutsägbara formatet.
   De nyare lÃ¥tarna i all ära men det var när repertoaren närmade sig klassikerna som konserten brände till pÃ¥ allvar. När han pÃ¥ en kort och koncentrerad tid i mitten pÃ¥ konserten spelade "Alchemy", "Pleading" och "Field of fire". LÃ¥tar och arrangemang som överlevt decennierna bra och fortfarande visade sig vara vid god vigör.
   SÃ¥ mycket till mellansnack bjöd inte Richard pÃ¥, vi saknade anekdoterna om Örebro, utan han lät gitarren tala och tillsammans med sin kompgitarrist lade han ut en matta av gitarrkonster som ibland befann sig pÃ¥ gränsen mellan ren och skär skönhet och ruffigt oväsen. Och i all det här gitarrlarmandet stod jag ocksÃ¥ och njöt av de svenska killarna i bandet. Som efter en kort repetition i början pÃ¥ veckan och bara nÃ¥gra konserter har blivit en solid och följsam ryggrad i Richards arrangemang.
   The Bland, med delvis Örebro-anknytning, inledde konsertkvällen med sin melodiöst starka och musikaliskt rejäla popmusik. Bandet är pÃ¥ väg att fÃ¥ ett nationellt genombrott, albumet släpps förhoppningsvis i höst, och visade upp flera prov pÃ¥ vad framtiden har att erbjuda.
   Med Blands skivkontrakt har följt ett mer homogent men ocksÃ¥ till viss del ett mindre personligt sound. Tiden när bandmedlemmarna lekfullt bytte positioner och instrument under konserterna är tydligen borta och ersatt av en professionell framtoning som ocksÃ¥ bÃ¥dar gott.

/ HÃ¥kan

Känslosamt farväl av Bobby Irwin

Postad: 2016-07-06 07:51
Kategori: Blogg



BOBBY IRWIN VAR EN UPPSKATTAD ENGELSK trummis, bakom bland annat Nick Lowe, som gick bort i cancer i maj förra året. Will Birch rapporterar känslosamt ("Tears fell faster than the hailstone rain in the churchyard") från begravningen i Twickenham och citerar Lowes välartikulerade ord under minnesceremonin som framkallade både skratt och tårar.

/ HÃ¥kan

Beatles-b-sida: I`m down

Postad: 2016-07-04 07:00
Kategori: Beatles



NÄR VI I DAGLIGT TAL BESKRIVER McCartney som den snälle Paul och Lennon som den burduse John så finns det givetvis massor med bevis på det motsatta. I det här sammanhanget är Paul gruppens Little Richard. "Long tall Sally" var ju Pauls låt och här har han skrivit sin egen Little Richard-låt.
   "I'm down" betraktas i Beatles-kretsar som ett skämt men jag tycker det här är stor och vacker rock'n roll. LÃ¥ten spelades in pÃ¥ förmiddagen 14 juni 1965, samma dag efter lunch pÃ¥börjades inspelningarna av "Yesterday"... Där möttes motpolerna i Beatles musik pÃ¥ samma dag.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Juli 2016 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...

Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...

Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...

Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.