Blogginlägg från 2013-04-22
Singlar#19: THE CHECKMATES, LTD
THE CHECKMATES, LTD: Love is all I have to give (A&M, 1969)
DÅ ÄR VI ÅTER PÅ BESÖK I PHIL SPECTORS SPEKTAKULÄRA VÄRLD under hans lilla korta comeback 1969. Jag har ju redan placerat en singel med Checkmates, Ltd på min lista, "Black pearl", och kan inte låta bli att välja ytterligare en. "Love is all I have to give" är debuten för samarbetet mellan Spector och bandet. Inspelad i januari 1969 och utgiven i mars på faktiskt samma dag som Ronettes singel "You came, you saw, you conquered".
Mitt totala Spector-intresse 1969 resulterade också i att jag tog Checkmates Ltd till mitt musikaliska hjärta. Och den här magiska balladen, med massor av mandoliner, himmelska körer, ekon och stråkar, var en hit redan första gången jag hörde den. Spectors 60-tal var inte bara popmusik i snabbt och glatt tempo, Crystals, Ronettes och Darlene Love. Där fanns ibland också mycket vemod och soulfyllda röster. Som exempelvis Righteous Brothers, två visserligen vita killar som sjöng vad som senare kom att kallas "blue eyed soul" som gick hem på de färgade radiostationerna.
Spector upptäckte Checkmates Ltd 1968 när de var förband till Ella Fitzgerald och kom väl på sätt och vis att bli hans nya Righteous Brothers. Kvintetten innehöll både vita och färgade medlemmar men det var de båda färgade sångarna Bobby Stevens och Sonny Charles som var nyckelpersonerna i Spector/Checkmates-soundet.
Bakom Stevens och Charles i bandet fanns basisten Bill Van Buskirk, bas, Harvey Trees, gitarr, och Marvin "Sweet Louie" Smith, trummor. Men det var naturligtvis som vanligt Spectors Wall Of Sound, groteska mängder med studiomusiker och orkesterar, som satte den arrangemangsmässiga stämpeln på musiken. Här kan ni läsa mer information hur Phil Spector konstruerade sina majestätiska ljudbyggen. Engelsmannen Richard Williams blogg "The blue moment" är för övrigt ofta mycket intressant läsning. Han har också skrivit en bok om Spector, "Out of his head".
Av de två sångarna i Checkmates var det Bobby Stevens som stod i förgrunden på "Love is all I have to give". Sonny Charles fick ju sin plats i strålkastarljuset, och även på skivetiketten, på uppföljaren "Black pearl". Stevens fick här också den unika chansen att skriva låten tillsammans med Spector som annars väldigt ofta anlitade professionella låtskrivarpar.
"Love is all I have to give" fick stor uppmärksamhet men blev ingen regelrätt hit på samma sätt som "Black pearl", som släpptes blott en månad senare i april 1969. Men det mäktiga mandolinsoundet kunde Spector återanvända när han i slutet på oktober 1971 gick in i studion med John Lennon och Yoko Ono för att spela in "Happy Xmas (war is over)".
Som det ofta var vanligt i Spectors fall struntade han, precis som med "Black pearl", helt i singel-b-sidan, "Never should have lied", som även denna gång producerades av det opersonliga Even-Stevens Productions. Ett managementföretag som Bobby Stevens drev. Låten skrevs av för mig okända Bobby Baugh/Charles Stevens och är en Motown-influerad snabb poplåt med en extremt hes Stevens.
Spectors idé inför den påföljande singeln att lyfta fram Sonny Charles i fokus skapade splittring mellan sångarna och hela bandet som gjorde att Spector, efter den kommande inspelningen av ett helt album, som också fick titeln "Love is all I have to give", snart tog sina händer från det här projektet. Hela samarbetet med A&M föll också ihop när Spector fick uppdraget att producera om The Beatles "Let it be"-album som sedan följdes av producentinsatser på George Harrisons och John Lennons soloalbum.
A-sidan:
B-sidan:
/ HÃ¥kan
<< | April 2013 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: