Blogginlägg från 2024-02-05

Best of 1973/74: #17. "Baltik"

Postad: 2024-02-05 07:52
Kategori: Best of 1973/1974



BALTIK: Baltik (CBS, 1973)

BALTIK VAR INGEN SPECIFIK GRUPP UTAN ett samlingsnamn på ett gränsöverskridande projekt med Anders Henriksson, legendarisk svensk skivproducent, vid rodret. Med sin långa erfarenhet och stora kontaktnät lyckades "Henkan" samla musiker, sångare och artister från, eller på väg till, den alternativa proggbranschen och den så kallade kommersiella eliten under samma tak. Håll i er, det blir en lång beskrivning av innehållet på skivan och sedan följer några egna åsikter i ämnet.
   "Henkans" projekt var naturligtvis storslaget och ett ansträngande jobb men det musikaliska resultatet gavs ut pÃ¥ CBS och förenade gitarrister som Janne Schaffer och Bengt "Bengan" Dahlén, basister som Göran Lagerberg och Mike Watson och sÃ¥ngare som Tomas Ledin, Beverly Glenn, Karin Stigmark och Claes Jansson. Plötsligt samarbetade instrumentalister och röster frÃ¥n olika genrer och här fick jag första gÃ¥ngen knyta bekantskap med lÃ¥tskrivare som Peter Lundblad, Lasse Tennander och Adrian Moar.
   "Henkan" hade en enorm rutin frÃ¥n 60-talet i bagaget dÃ¥ han producerade högkvalitativa band som Tages, Shanes och Mascots men ocksÃ¥ hits med Claes Dieden och Tom & Mick & Maniacs.
   Blandningen pÃ¥ Baltik-skivan är som sagt total och det fanns ocksÃ¥ internationella inslag i det här projektet med engelsmännen John Gustafson och David Garriock, som ocksÃ¥ hade Henriksson-relaterad bakgrund, vid sÃ¥ngmikrofonen. Gustafson hade redan här en lÃ¥ng erfarenhet i engelsk popmusik. PÃ¥ 60-talet sjöng och spelade han i Big Three och Merseybeats och 1970 spelade han i de engelska proggbanden Quatermass, som "Henkan" producerade, och Hard Stuff.
   FalsettsÃ¥ngaren Garriock, som jag länge trodde var identisk med den engelske sÃ¥ngaren David Garrick, var ocksÃ¥ engelsman och pÃ¥ 60-talet var han medlem i gruppen Red Squares som emigrerade till Danmark och vars skivor, bland annat covers pÃ¥ Four Seasons-lÃ¥tar, producerades av - just det - Anders "Henkan" Henriksson. Red Squares splittrades 1969 och Garriock bosatte sig i Stockholm.
   Andra sÃ¥ngare i blickpunkten pÃ¥ skivan var alltsÃ¥ Karin Stigmark, Beverly Glenn och Tomas Ledin. Efter en flera Ã¥r lÃ¥ng karriär i Frankrike, under namnet Karine, var Stigmark tillbaka i Sverige och vid det här tillfället var hon gift med "Henkan". 1964 invandrade körsÃ¥ngerskan Glenn frÃ¥n USA till Sverige och blev med tiden en mycket flitigt anlitad sÃ¥ngerska bakom mÃ¥nga artister.

TOMAS LEDIN VAR PRECIS STARTBEREDD FÖR SIN solokarriär. Debuterade 1971 på engelska med albumet "Restless mind" men redan året efter började han spela, sjunga och skriva på svenska. Först Melodifestivalen 1972 med "Då ska jag spela" och 1973 första svenska albumet "Hjärtats rytm" där för övrigt Schaffer, Lagerberg och trummisen Ola Brunkert (alla medverkar på Baltik-skivan) spelade. På "Baltik" sjunger och skriver Ledin dock på engelska.
   Efter Tages och sedan Blond spelade den gamla popstjärnan Göran Lagerberg i flytande konstellationer som Jason's Fleece och Sommarfilosoferna, medlemsmässigt kan de banden ses som föregÃ¥ngare till Baltik-projektet. Innan Baltik turnerade Lagerberg 1971 som basist i kompet till den kvartett som sedan skulle bli ABBA och började sedan spela med Kebnekajse.
   Gitarristen Bengt Bengan Dahlén hade 60-talsbakgrund i Lee Kings innan han vÃ¥ren 1970 bildade gruppen som senare skulle ta namnet Fläsket Brinner där han nÃ¥gra Ã¥r senare skulle träffa Mikael Ramel och även spela i hans band.
   Engelsmannen Adrian Moar, som skrivit en majoritet av texterna pÃ¥ Baltik-skivan, kom in i svenskt popliv som lÃ¥tskrivare pÃ¥ Blonds album 1969. Men han började snart producera skivor med artister som Uffe Neidemar (albumet "Uffe", 1970, är mest känd för Ulf Lundells första publicerade lÃ¥t, "Music from miss Eva", arrangerad av - just det - Anders "Henkan" Henriksson), Ola, Frukt & Flingor, Resan, NQB och Scafell Pike. Moar jobbade för övrigt som redigerare pÃ¥ Svt Sport under 80- och halva 90-talet.
   Janne Schaffer var vid den här tidpunkten flitigt anlitad som studiogitarrist, bland annat ABBA, och kunde tack vare exponeringen i husbandet Bumpiga Bandet pÃ¥ tv-programmet Opopoppa skriva ett eget skivkontrakt och solodebuterade 1973 med det instrumentala albumet "Janne Schaffer". Hans blivande parhäst Björn J:son Lindh, som ocksÃ¥ finns med pÃ¥ "Baltik", var steget före och solodebuterade redan 1970 med singeln "Jag vill ha en lessen häst" och under stor uppmärksamhet även albumet "Ramadan" 1971. 1973 bildade de tvÃ¥ ocksÃ¥ livebandet Hörselmat som under flera Ã¥r turnerade runt Sverige.

JA, DET ÄR MÅNGA DETALJER OCH MÅNGA medverkande i många olika konstellationer som här uppträder under det gemensamma namnet Baltik. Med viss spänning och med en viss förrädisk skepsis lägger jag vinylskivan med den orange CBS-etiketten på grammofonentallriken. Det jag egentligen minns bäst från skivan är enbart slutlåten "Long, long weekend" som då spelades vid upprepade tillfällen på fester och i tacksamma textrader som "I'd give my right arm for a tooth-brush/And a kingdom for a beer" skrålade alla med.
   SÃ¥ngare pÃ¥ just den lÃ¥ten var den dÃ¥ för mig okände killen Claes Jansson som senare har gjort sig ett namn i främst jazzkretsar. Här sjunger han som en formidabel rocksÃ¥ngare och med stöd av gitarrduon Dahlén/Schaffer och en stor och kraftfull kör (ovan nämnda sÃ¥ngare) formas lÃ¥ten till en klockren hitlÃ¥t.
   "Long, long weekend" är skriven av det dÃ¥ ganska orutinerade paret Peter Lundblad (musik) och Lasse Tennander (text). Lundblad skulle solodebutera samma Ã¥r med "Öga för öga..." (utgiven pÃ¥ den klassiska skivetiketten Harvest) men det skulle dröja till 1974 innan Tennander gav ut sin första skiva i eget namn, "Lars Vegas". Men bÃ¥da var 1972 medlemmar i Nailband som gav ut albumet "The most remarkable Nailband" med mÃ¥nga Lundblad/Tennander-lÃ¥tar. Tennander debuterade för övrigt redan pÃ¥ 60-talet som lÃ¥tskrivare Ã¥t bandet The Wayfarers. Lundblad gav förresten ut sin egen, alldeles för överarbetade, version av "Long, long weekend" 1974 pÃ¥ albumet "Seaweed garlands", en skiva producerad av - just det - Anders "Henkan" Henriksson. Men samma Ã¥r som Baltik-skivan släpptes, 1973, gav faktiskt ovan nämnda NQB ut sin version av "Long, long weekend" pÃ¥ singel.
   "Baltik" mÃ¥ vara ett högt värderat svenskt album i den engelska vÃ¥gen av progg (som i progressive") där nÃ¥gra instrumentala jamkryddade Schaffer-lÃ¥tar, enligt dÃ¥tidens typiska modell, blandas med lÃ¥gmälda ballader (Beverly Glenn) och singer/songwriter-lÃ¥tar (Tomas Ledin) plus nÃ¥gra tuffare ibland lätt pompösa rocklÃ¥tar.
   John Gustafson bidrar till den senare genren med sin hÃ¥rt pressade nästan hÃ¥rdrockiga stämma. Ibland ("Keep on the run" och "Round and round") inbillar jag mig att han fortfarande tror att han är en del av originaluppsättningen i "Jesus Christ superstar" där han spelade rollen Simon Ivraren.
   DÃ¥ är Beverly Glenns sÃ¥nginsatser det motsatta i de nästan flortunna arrangemangen pÃ¥ "Wilderness meant my freedom" och "Every raindrop means a tear", vibrafonspelaren Jan Bandels lÃ¥ttitel är förvillande lik en gammal Tages-hit men Göran Lagerberg spelar inte pÃ¥ just den lÃ¥ten. TvÃ¥ av Ledins lÃ¥tar tillhör topparna pÃ¥ skivan. Karin Stigmark sjunger ensam "Ocean blue" till bara akustisk gitarr och duettsjunger med Ledin pÃ¥ "We can't change the world all alone".
   Jag har inte lyckats utröna vem Janne Schaffer syftar pÃ¥ i lÃ¥ten "Leslie Briggs" men konstaterar att en av hans lÃ¥tar här, "No registration, please", är identisk med en lÃ¥t pÃ¥ hans första soloalbum. Däremot är det helt oförklarligt att mÃ¥nga sajter pÃ¥ nätet vill stava namnet pÃ¥ skivan Baltic...

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Februari 2024 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29      

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.