Blogginlägg

"Du går aldrig ensam"

Postad: 2019-01-08 11:06
Kategori: Skiv-recensioner



DALAPLAN
Du går aldrig ensam
(Beluga)


FÖR DRYGT TVÅ ÅR SEDAN KOM DALAPLANS förra album "Det blir inte bättre än så här" in i min värld. Intet ont anande kom jag i vägen för Dalaplans musik som på skiva sparkade in dörren i min ibland ganska bekväma musikaliska verklighet. (Däremot hade jag då aldrig hört deras "Sparka in min dörr" från bandets 2014-album...) Men har man upplevt punken på nära håll för drygt 40 år sedan eller Wilmer X live under några decennier var jag naturligtvis inte helt främmande för det framrusande ånglok som jag musikaliskt kunde referera till i bandets musik.
   Nya skivan tar vid ungefär där förra skivan slutade men jag kan ocksÃ¥ ana en viss utveckling Ã¥t den mer varierade och omväxlande rockmusiken. Bandet har bokstavligen växt och har med sina nu sju medlemmar en härlig flexibilitet som uttryckligen kan värna bandets spännande framtid. Exempelvis innehÃ¥ller bandet nu tvÃ¥ trummisar och tvÃ¥ basister som dock inte spelar samtidigt pÃ¥ lÃ¥tarna. En kvintett med sju medlemmar med andra ord. Lägg till en rik samling med gästmusiker pÃ¥ skivan och "Du gÃ¥r aldrig ensam" framstÃ¥r som ett mer underhÃ¥llande album än föregÃ¥ngaren men kanske pÃ¥ bekostnad av en nÃ¥got lugnare energisk urladdning.
   I var och varannan lÃ¥t pÃ¥ förra skivan höll Dalaplans arrangemang ett genomgÃ¥ende högt tempo och det framrusande soundet gjorde egentligen bara ett effektfullt stopp pÃ¥ det avslutande titelspÃ¥ret som visade en väg ut och nu fÃ¥r en naturlig fortsättning med flera överraskande ballader i bagaget.
   Titeln pÃ¥ förra albumet, "Det blir inte bättre än sÃ¥ här", omöjliggjorde egentligen framtiden för namn pÃ¥ kommande skivor. Men vi har, bÃ¥de dÃ¥ och nu, att göra med ett band som hela tiden lever mitt i nuet utan smarta planer för framtiden. InnehÃ¥llet pÃ¥ skivan är sÃ¥ starkt övertygande och närvarokänslan sÃ¥ tydlig att det är svÃ¥rt att riktigt ana vad som finns bortom nästa horisont.
   För att betona bandets avsikt att närma sig den mer etablerade svenska rockmusiken är lÃ¥tarna pÃ¥ nya skivan paketerade med förnuft och ett visst kreativt mönster. Korta avskalade demoinspirerade snuttar av titellÃ¥ten inleder och avslutar och binder därmed ihop hela albumet till en enhet. En genomgÃ¥ende imponerande helhet där rasande effektiva rocklÃ¥tar, som naturligtvis fortfarande dominerar bandets repertoar, blandas upp med sensationellt färgstarka ballader.
   Man behöver inte vara en speciellt utbildad konspiratör för att dra musikaliska paralleller mellan Dalaplan och Malmökollegorna i Wilmer X. Och Niklas Svensson, bandets starke man som huvudsaklig sÃ¥ngare, är nog sÃ¥ skicklig lÃ¥tskrivare för att i sina bästa stunder jämföras med Nisse Hellberg. Men Niklas lÃ¥ter i varje mening argare, punkigare och mer frustrerad i sina texter som innehÃ¥ller allt frÃ¥n hat och separation till kaos men ocksÃ¥ kärlek och försoning.
   Den halvminuten korta "Intro" lockar in oss i en falsk trygghet innan den rent hänsynslösa öppningen pÃ¥ "Ni slängde mig Ã¥t vargarna", med intensivt medryckande elektriska kompgitarrer, dunkar i gÃ¥ng lÃ¥ten som är bÃ¥de vacker, effektiv och engagerande. Det kallar jag en albumstart av rent dramaturgiskt snitt. Orgeln doftar en mix av klassisk garagerock och (faktiskt) Gyllene Tider och jag tycker mig höra, förmodligen helt omedvetet, en skÃ¥nsk accent i Niklas sÃ¥ng som pÃ¥minner om Dan Hylander. Den gapiga respektlösa kören förstärker känslan av här och nu.
   Nästa lÃ¥t, "Ryggen mot väggen", letar sig ännu längre tillbaka i musikhistorien till 50-talet, brötig saxofon (gästmusiker Anna Asp), ekande trummor och en struttig rastlös melodi. Efter den energiska starten pÃ¥ albumet väntade jag mig en ännu mer tempoladdad titellÃ¥t som skulle fullborda den förmodade trestegsraketen och skicka allt till himlen. DÃ¥ tar Niklas och bandet en oväntad u-sväng och gör en överraskande klassisk ballad, en tryckare pÃ¥ dansgolvet helt enkelt. Ungefär som när Wilmer X chockade sin publik pÃ¥ 1991 med dansbandsballaden i "Vem fÃ¥r nu se alla tÃ¥rar?".
   Men det är de adrenalinstinna rocklÃ¥tarnas antal som i vanlig ordning är i majoritet pÃ¥ nya Dalaplan-skivan. I mitten pÃ¥ albumet stÃ¥r de som spön i backen att jag som lyssnare nästan tappar andan. Niklas duett med basisten Jenny Neikell i den shout and recall-gapiga "Va e det för fel pÃ¥ mig" tillhör "Kör dej död"-genren och garagerockiga "Hubba bubba-idiot" höjer energin ytterligare med nÃ¥gra gästmusiker.
   Nu har kanske Wilmer X-referenserna blivit för mÃ¥nga men pÃ¥ den sistnämnda lÃ¥ten gästar förre Wilmer-basisten Stefan Björk pÃ¥ sÃ¥ng tillsammans med Nomads-killarna Nix Vahlberg och Hasse Östlund och den senare spelar dessutom vasst gitarrsolo. Efter förra Ã¥rets Wilmer X-Ã¥terförenade succé är det kanske dags för revival för den renodlade men ändÃ¥ varierade rockmusiken och dÃ¥ röstar jag pÃ¥ Dalaplan.
   Efter den urladdningen följer ännu en helt avskalad pianoballad, "Noll", som närmast är en smäktande bomb mitt i rock'n'roll-hysterin. Men energin är snart tillbaka i lÃ¥tar som jag ibland klassificerar som melodisk punk. Basisten Jenny sjunger själv "Du gav mig ingenting" och är kanske albumets ösigaste lÃ¥t innan skivan avslutas pÃ¥ samma tempoladdade sätt.
   Vi fÃ¥r Stones-rock med hamrande rock'n'roll-piano ("Att jag aldrig lär mig"), mer Gyllene Tider-orgel med klockren refräng ("Har nÃ¥n sett min älskling"), studsande Bo Diddley-rytmer ("LÃ¥t mig va'") och en avslutande ballad ("SÃ¥ som jag lever") med mycket vemod och oväntade känslor i sÃ¥ngen.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Januari 2019 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.