Blogginlägg
En ovanligt koncentrerad Richard
Foto: Fanny Holm
Foto: Olle Unenge
Foto: Carina Österling
Foto: Arne Swedin
RICHARD LINDGREN
& MANDOLIN BROTHERS
SHOUTIN' RED
Stampen, Stockholm 15 april 2015
Min plats: I baren 10 m framför scenen
Konsertlängd: 21:00-21:52 (SR, 52 min) och 22:12-23:36 (RL, 84 min)
Med en snabbutryckning till Stockholm mötte vi upp konsertpaketet, som leds av Richard Lindgren, på gemytliga alltid välbesökta Stampen. En duo Rootsy-kollegor som tillsammans med två italienare (Mandolin Brothers) genomför ett antal spelningar runt Sverige just nu och närmast gäller det Örebro på fredag och en spännande spelning på Saluhallen.
Konserten på Stampen var premiär på många sätt. Det var första konserten i turnén med rutinerade Richard Lindgren tillsammans med 24-åriga Felicia Jangard Nielsen, numera mer känd som Shoutin' Red. Det var dessutom första gången som Richards nyblivna italienska vänner i Mandolin Brothers stod på en svensk scen.
Efter några uppmärksammade framträdanden i Örebro, på Live at Heart och Folk at Heart, och ett mer än imponerande debutalbum, "Introducing: Shoutin' Red", var det trots allt spännande att se Shoutin' Red på en traditionell scen fast repertoaren till övervägande del innehöll 80-90 år gamla låtar.
På ett så dags pratigt och stimmigt fick hon effektivt tyst på publiken med sin blott akustiska gitarr och markerat kraftfulla röst. Knappt ingen hörde hennes mellansnack men med huvudsakligen låtar från albumet och röst, de där alldeles unika röstresurserna, var det inte svårt att uppfatta publikens påtagliga intresse. Det där genuint autentiska soundet på gitarren, den fina finger picking-tekniken, försvann väl något i den stimmiga lokalen men röst och de urgamla tidlösa låtarna gav konserten ändå en aktuell klang.
Stampen har på lördageftermiddagarna en öppen och spontan scen där sångare och musiker vandrar upp och ned på scen och under onsdagskvällen upprepades den proceduren några gånger. Mats Qwarfordt, från skivbolagskollegorna i Yonder, gästade Shoutin' Red med ett av sina 17(!) munspel och underströk den genuina blueskänslan ytterligare.
Naturligtvis var hennes scenrepertoar till stor del hämtad från det helt aktuella albumet, med toppar som "Geordie" och "When the levee breaks", men bjöd också på några överraskningar. Först en instrumental låt som jag inte kunde identifiera, sedan en cover på Bob Dylans "It ain't me babe" och till slut, som extralåt, Bo Carters gamla "Cigarette blues".
Jag har upplevt Richard i så många olika sammanhang att jag nu har tappat räkningen. Jag har sett honom med sitt ursprungliga skånska band, med sitt Dylan-coverband, som soloartist, som duo tillsammans med Olle Unenge, med sitt Örebrobaserade band för några år sedan och nu tillsammans med Mandolin Brothers, de båda italienska musikerna Riccardo Makkabruni, piano, och Marco Rovino, elgitarr och mandolin.
Efter några turnéer i Italien känner Richard och italienarna varandra och den musikaliska uppbackningen, ofta elgitarr och piano, var följsam och tajt fast förberedelserna inför turnén har varit begränsade. I Hilda Törnqvist-hatt och med akustisk gitarr bjöd en osedvanligt koncentrerad Richard på ett urval av sin numera rikliga repertoar utan tanke på att vara aktuell eller försöka sälja senaste albumet "Sundown on a lemon tree",
Titellåten och Dean Martins gamla italienskt kryddade coverlåt "Return to me", när en inspirerad Richard tog några danssteg på scen, var undantag denna kväll. Enda överraskningen var sångerskan och Stockholmstjejen Fanny Holms plötsliga gästande på "One step behind", en låt som vanligtvis inte ingår i Richards repertoar. En personlig kvinnlig röst som gav konserten ytterligare en dimension.
Shoutin' Reds låtar:
Frankie and Albert
I never cried
When the levee breaks
Instrumental låt
Statesboro blues
Labor blues
Geordie
Crazy blues
It ain't me babe
Hesitation blues
Extralåt
Cigarette blues
Richard Lindgrens låtar:
Dead man
Sundown on a lemon tree
Five pints and a wink from Gwendolyn
Mezcal Mae
Sunday T-blues
Drunk on arrival
One step behind
Return to me
Back to Brno
Going down the road feeling bad
From Camden Town to Bleecker Street
Extralåt
Tomorrow is a long time
/ HÃ¥kan
Rocksångerska av stora mått
Tributes: Kurt Weill
<< | April 2015 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: