Blogginlägg

"Driftwood (The 309 sessions)"

Postad: 2013-09-12 08:00
Kategori: Skiv-recensioner



RICHARD LINDGREN
Driftwood (The 309 sessions)
(Rootsy)


Låtskrivaren, Bob Dylan-fanatikern, sångaren och Malmö-killen Richard Lindgren går från klarhet till klarhet. Han anses i allmänhet tillhöra den luddiga americana-genren och visst hörs fortfarande de släktbanden i Richards musik. Men på nya skivan har han onekligen breddat sig både musikaliskt och textmässigt.
   Richard är för det första en produktiv lÃ¥tskrivare. Vid sitt senaste besök i Örebro satt han uppe till halv fem pÃ¥ sitt hotell och skrev pÃ¥ en ny lÃ¥t... För det andra och tredje har han en märkvärdigt snillrik och närmast poetisk förmÃ¥ga att formulera det engelska sprÃ¥ket och sedan dekorera orden med starka känslomässiga melodier.
   PÃ¥ förra Ã¥rets Live At Heart tilldelades Richard ett lÃ¥tskrivarstipendium som innebar tvÃ¥ veckor med helpension pÃ¥ Stora Hotellet, pÃ¥ rum 309 (därav titeln pÃ¥ albumet...), i Örebro där han skrev en majoritet av lÃ¥tarna pÃ¥ nya albumet. I stipendiet ingick även tre dagar i den tekniskt fulländade studion pÃ¥ Musikhögskolan i samma stad. Resultatet ligger nu framför mig i form av nya albumet.
   Mitt under det kreativa lÃ¥tskrivararbetet gick Richard in i studion tillsammans med Olle Unenge, gitarr och sÃ¥ng, och tvÃ¥ unga, mycket begÃ¥vade Örebromusiker, Simon Nyberg, gitarr, banjo och mandolin, och Robin Mossberg, stÃ¥bas. PÃ¥ vissa spÃ¥r spelar ytterligare nÃ¥gra örebroare, Kajsa Zetterlund, fiol, Mats Lindström, bouzouki, och Andreas Svensson, dragspel, och med den omgivningen har inspelningarna inte sÃ¥ överraskande resulterat i ett sound som stundtals har en brittisk och nästan irländsk prägel.
   Under det här inspelningsarbetet och nÃ¥gra konserter i samband med vistelsen i Örebro fick Richard Lindgren ett nytt officiellt kompband pÃ¥ köpet. Med medlemmar som alltsÃ¥ är identiskt med huvudmusikerna pÃ¥ skivan. Där finns ingen trummis närvarande ty det taktfasta ligger i lÃ¥tarnas rytmer och det magiska sväng som dessa talangfulla musiker trollat fram tillsammans.
   Ã–rebro har för övrigt under de senare Ã¥ren blivit en andra hemmaplan för Richard. PÃ¥ mindre än tre Ã¥r har han besökt staden tolv gÃ¥nger och dÃ¥ uppträtt i 21 olika sammanhang pÃ¥ olika scener. Med en allt ökande popularitet som följd. Tala om Örebrovän.
   PÃ¥ den här skivan har Richard samlat ett förvÃ¥nansvärt varierat material. Hans bÃ¥da kärlekslÃ¥tar med helt olika aspekter, "A miracle like you", och "Letting go of you", fÃ¥r väl anses tillhöra det traditionella material han fyllt hela sin lÃ¥nga karriär. De irländska influenserna gör sig bokstavligen pÃ¥minda i den gamla och mycket vackra folkmelodin "I wish I had someone to love me" med Richard bakom pianot.
   Skivan innehÃ¥ller ytterligare en sÃ¥ kallad cover, Mississippi John Hurts "Make me a pallet on the floor", en akustisk och smidigt tajt countryblues med underbar fingerpicking av Unenge. "Heart of the land" är med sina 7:27 nÃ¥got av hörnsten pÃ¥ skivan och höll i ett skede ocksÃ¥ pÃ¥ att bli titel pÃ¥ hela skivan. Uppenbart pÃ¥verkad av Bob Dylans nästan 50 Ã¥r gamla "Desolation row" berättar Richard en betagande dagbokshistoria frÃ¥n Triple Troubadours-turnén tidigare i vÃ¥ras. Mycket underhÃ¥llande och intressant.
   Richard har ocksÃ¥ skrivit en hyllningslÃ¥t till sin älskade dryck, "Guinness song". En lÃ¥t som tenderar att bli en mycket populär allsÃ¥ng pÃ¥ framtida Richard Lindgren-konserter.
   Men av allt positivt pÃ¥ skivan är det ändÃ¥ titellÃ¥ten som imponerar allra mest pÃ¥ mig. Tom Waits- och Townes Van Zandt-fantasten har skrivit och framför en lÃ¥t med stor melodisk briljans. Naturligtvis har han ocksÃ¥ pÃ¥ sedvanligt sätt satt fina och vemodiga ord pÃ¥ känslorna. En lÃ¥t som till uppbyggnad och melodi för tankarna till legendariska lÃ¥tskrivare som Burt Bacharach, kanske Jimmy Webb eller till och med Warren Zevon.
   Skivan släpps officiellt 18 september men finns redan nu att köpa i Örebro i skivbutiken Najz Prajz.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< September 2013 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...

Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.