Blogginlägg från 2009-06-11
Mickey Jupp i countryland
CHRIS EAST & MICKEY JUPP: Country & Northern (Wildbird)
Det har varit en fantastiskt händelserik vår för oss Mickey Jupp-fans. Med både en comeback för Legend, en generös demosamling med Mickey, ”Favourites”, och tidigt i våras några små löften om en spännande fortsättning. Och nu, till hälften överraskande, kommer det i dagarna ett helt nyinspelat album med original-Legend-medlemmarna East och Jupp med tolv originallåtar av vilka elva är skrivna av duon själv.
Som om inte det räcker är det ytterligare två skivor i görningen. Ännu en East/Jupp-skiva som ska heta ”Stockholm”. Det lär väl betyda att titellåten, som Dave Edmunds spelade in redan 1990, äntligen kommer med Jupp själv.
Och låtarna från ”Favourites”-demon utlovas dyka upp på ett album med namnet ”Someplace where it’s Monday” vars titellåt Refreshments gjorde… Ja, ni vet.
Den lustiga ordvitsen på titeln ”Country & Northern”, ska väl syfta på att skivan innehåller en hel del country och är inspelad norröver i England, i Mickey Jupps hem-county Cumbria. De ofta tillbakalutade rytmerna, de ibland amerikanskt inspirerade texterna och det oslagbara vemodet i många texter passar Jupp som handsken.
Musikaliskt är det kanske ibland lite väl studiofierat med syntar och trummaskiner men låter i sin helhet ändå bättre än enbart demolåtar. En annan lite märklig invändning är att Jupp gärna tar upp gamla redan inspelade låtar till ny inspelning. Den här gången är det ”Nashville” och ”Crazy cowboy Christmas”, som båda figurerade på det drygt 21 år gamla albumet ”X”, vars nya versioner inte tillför originalen så mycket. Speciellt som de redan då spelades in på bara två man, East och Jupp. Men den förstnämnda låten, som har drag av ”Act naturally”, inleder hela skivan och blir något av titeltema för hela skivan.
Mickey sjunger genomgående fantastiskt bra på skivan, tonläget passar honom perfekt och i de ibland lågmälda arrangemangen får hans röst en rymlig plats i produktionen och texterna får sin rättvist framträdande roll.
Engelsk country har alltid varit en fin genre. Mer jordnära än den amerikanskt uppblåsta varianten. Mer fish & chips än fet snabbmat med andra ord.
På två man blir givetvis kompet begränsat och resurssnålt. Gitarrer och syntar spelar den musikaliska huvudrollen tillsammans med åtskilliga trummaskiner, Enligt East ville de hålla kvar demokänslan i materialet men både jag och Jupp-kännaren Lasse Kärrbäck tror att det blott och enbart beror på snålhet och lättja.
Nu störs jag inte nämnvärt av de ”konstgjorda” inslagen ty låtarna, sången och arrangemangen är så lågmält tydliga att den traditionella genialiteten i Jupps skrivande och framförande ändå går fram.
Tolv låtar på drygt 45 minuter gör givetvis ett hyfsat album att ta på allvar. Med en handfull höjdpunkter där Mickey visar sin personliga sida som en underbar artist. Och det är närmast ett mysterium att det, förutom Legend-comebacken, är 15 år sedan han senast gav ut en nyinspelad skiva i eget namn.
”Eldorado” är en tämligen smörig ballad med ett statiskt komp men som räddas av Jupps röst och texten där han i jakten på sitt Eldorado passerar både Broadway, Rio Grande och Denver. Och den flygrädde Jupp lyckas ta sig till New York – med tåg.
”American dream”, som East har skrivit tillsammans med den Elvis Presley-influerade sångaren Jonty Martindale från Kendal i Cumbria, är mer folkmusik än country med mandolin, kör och Easts egen sång.
Den banjokryddade ”I don’t want to do it” har en härlig hook i melodin som även här spelas på en mandolin.
”Wallflower” är skivans definitiva höjdpunkt som med sin enkla och anspråkslösa melodi och rytm är så fantastiskt vacker. Där akustiska gitarrer och syntar samsas perfekt och blir till ett maximalt arrangemang där inget saknas.
Den vemodigt färgade ”Reno” i halvfart tillhör också skivans toppar.
Med så många utmärkta låtar kan jag lätt stå ut med några dansbandssyntar, smöriga körer och en syntetisk texmex-rytm på en låt. Där saknar jag givetvis ett hederligt dragspel (varför inte Geraint Watkins?) men jag saknar genomgående på skivan också det karaktäristiskt akustiska pianospelet från Mickey.
"Country & Northern", precis som Legend-skivan "Never too old to rock" och bandets gitarrist Mo Withams soloplatta "Background", går att beställa här.
/ Håkan
<< | Juni 2009 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: