Blogginlägg från 2014-02-19
I år är det the 45s som gäller
Förra året fick vi lära oss att stava till The Strypes. I år kan det mycket väl bli ett nygammalt gruppnamn på våra läppar, The 45s. Namnet och logotypen (se höger) skvallrar om att gruppen sneglar och egentligen stirrar sig tillbaka till rockhistoriens vinylepok. Men framförallt är det ju vansinnigt intressant att konstatera hur unga engelska band med sådan passion kan hämta inspiration ur den finaste engelska traditionen av r&b-kryddad rockmusik.
Carlisle-gruppen The 45s, som givetvis inte ska förväxlas med 70-talets Newcastle-baserade grupp The 45's (vars Stiff-singel "Couldn't believe a word" är den sämst sålda i skivbolagets historia...). Den här gruppen befinner sig ännu så länge bara i startgroparna på karriären. En singel kom i höstas, "It ain't over" (se videon ovan), en ep släpps om en vecka och jag tar för givet att ett album är på g.
Det är närmast overkligt att höra de här fyra 16-åringarna gå i exempelvis Wilko Johnsons fotspår. När man sedan tittar på videon, delvis inspelad på Canvey Island i Dr Feelgoods gamla hemtrakter, förstår man rötterna i gruppens musik men framförallt hör man några engelska ungdomar uppträda med en oförklarlig rutin.
/ HÃ¥kan
Soundtracks: Streets of fire
STREETS OF FIRE (MCA, 1984)
Regissören Walter Hills film "Streets of fire" har ett intressant soundtrack med idel originalmaterial men är musikaliskt dessvärre av väldigt ojämn karaktär som skiftar från uppblåst Jim Steinman-pop via kommersiell listmusik (Dan Hartman) och gammal rock med The Blasters till ett intressant Ry Cooder-bidrag. Det är för övrigt Cooder som är officiell kompositör av filmens musik. Han hade blivit en favorit hos Hill efter tidigare samarbeten i filmerna "The long riders" och "Southern comfort". Och Cooder kom sedan också att skriva musik till Hill-filmerna "Crossroads" och "Blue city".
På skivan finns bara en konventionell Cooder-låt, "Hold that snake" som han har skrivit med Jim Dickinson, men det är de två Jim Steinman-skrivna och producerade spåren som inleder de båda skivsidorna och spelar något av huvudroll på soundtrackskivan. Efter ett Meat Loaf- och två egna album fortsatte Steinman snickra ihop uppblåst 80-talsrock och låtarna här, framförda under gruppnamnet Fire Inc. , är en typ av rockopera med pretentiösa arrangemang och groteskt långa texter.
Dan Hartmans bidrag "I can dream about you" på skivan, han sjöng inte låten i filmen, släpptes på singel och blev en av 1984 års mest framgångsrika hits. En typ av listproducerad soulpop som man tröttnar på andra gången man hör den.
Den då etablerade producenten Jimmy Iovine var huvudansvarig för produktionen och har själv producerat Marilyn Martins debut i de stora sammanhangen. "Sorcerer" är en Stevie Nicks-låt som också låter Nicks framför ett skickligt studioband. Martin skulle få sitt genombrott ett år senare när hon sjöng den Oscars-nominerade duetten "Separate lives" tillsammans med Phil Collins i filmen "White nights".
Den udda fågeln i detta amerikanska sammanhang, engelsmannen Rupert Hine, har klämt in sig på soundtracket som producent till engelska The Fixx som bjuder på en modern "Deeper and deeper" ,med pratande sång och programmerade rytmer.
Greg Phillinganes, keyboardspelare som brukar figurera i alla studiosammanhang, känns också udda som soloartist. Här gör han en doo-wop-inspirerad "Countdown to love".
Djupt traditionella The Blasters hör väl inte heller hemma här på ett naturligt sätt med sin gamla rock'n'roll men är ändå en frisk fläkt. Deras ena låt är ett uråldrigt Leiber/Stoller-original från 1954, "One bad stud" med The Honey Bears, och svänger grymt.
18-åriga Lone Justice-medlemmen Maria McKee gör här solodebut fem år innan den första soloskivan. Ett imponerande starkt framförande av den Tom Petty/Jimmy Iovine-producerade "Never be you", skriven av det ovanliga teamet Tom Petty och Benmont Tench.
Innehåll:
1. Fire Inc. - "Nowhere Fast" 6:02
2. Marilyn Martin - "Sorcerer" 5:06
3. The Fixx - "Deeper and Deeper" 3:45
4. Greg Phillinganes - "Countdown to Love" 3:00
5. The Blasters - "One Bad Stud" 2:28
6. Fire Inc. - "Tonight Is What It Means To Be Young" 6:58
7. Maria McKee - "Never Be You" 4:06
8. Dan Hartman - "I Can Dream About You" 4:07
9. Ry Cooder - "Hold That Snake" 2:36
10. The Blasters - Blue Shadows 3:17
/ HÃ¥kan
<< | Februari 2014 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: