Blogginlägg
Di Leva konsert
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 16/3 2002.
KONSERT
DI LEVA
Club 700, Örebro 15/3 2002
Thomas Di Leva engagerar. På ett eller annat sätt, som det brukar heta. För vi älskar udda fenomen som inte passar in i den gråtråkiga vardagen.
Älskarna och fantasterna av Di Leva hade samlats i ett stort antal, ca 500, på Club 700 igår kväll. För en typ av väckelsemöte med både allsång, långa tal och lite musik.
Di Leva är ute på en småskalig turné med bara en klaviaturspelare, Andreas Ahlenius, i kompet. Nästan ensam på Club 700:s scen blev responsen knappast sämre.
Klädd i sedvanlig fotsid blommig klänning med en vattenkanna, kandelaber och ett stort fruktfat blev kommunikationen mellan Di Leva och den fredagsuppspelta publiken till en egen show. Som när han samtidigt skulle byta strängar på gitarren, berätta vad som hänt tidigare på turnén och uppmana publiken till allsång. Stor underhållning.
Trots sin sävlighet, balansgången mellan allvar och humor var påtaglig under hela föreställningen, så är Thomas Di Leva en underbar och till synes en helt spontan entertainer och en ännu bättre scenpersonlighet.
Hans nervösa men avväpnande leende gör inte bilden av den splittrade artisten tydligare.
Dock förstörde de långa pratiga pauserna tempot i den drygt 100 minuter långa konserten som gjorde att de melodiösa höjdpunkterna faktiskt begränsade sig till endast tolv låtar.
Men å andra sidan fick vi vid upprepade tillfällen veta fruktens viktiga betydelse medan han stilfullt slängde ut bananer, äpplen och apelsiner till lyckligt lottade åhörare i den hela tiden upplysta konsertlokalen.
Alla av fredagskvällens sånger hade ”klassisk Di Leva” stämplade på sig. Såväl geniala hits som ”Vi har bara varandra”, ”Söta lilla blomma” och ”Vem ska man tro på?” som lite mindre kända låtar som ”Solsjäl” och ”Vi får vingar när vi älskar”.
Där maskiner och Ahlenius klaviaturspel, som ofta framkallade det kosmiska nästan hymnliknande soundet via sina tangenter, gott och väl kompenserade det saknade bandet.
/ Håkan
Smådeckarna bio
Weeping Willows konsert
<< | Mars 2002 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: