Blogginlägg
Covers: Tori Amos
TORI AMOS: Strange little girls (Atlantic, 2001)
JAG KAN INTE KLAGA PÅ VARIATIONEN i min kategori Cover-skivor där jag skriver om artister och grupper som gör hela album med coverlåtar. Under den senaste månaden har jag lyssnat på Macy Gray, The Walkmen, Rage Against The Machine och nu Tori Ames. En i stort sett blixtrande blandning av musik som inte har så mycket, eller ingenting, gemensamt.
Dagens coverskiva är alltså gjord av Tori Ames som egentligen inte går att jämföra med någon annan. På sina egna skivor har hon i flera decennier, på sina egna skivor med egna låtar, varit personligheten symboliserad på både gott och ont och den allmänna synpunkten gäller även när hon ägnar sig åt covers.
Tori vill gärna producera sina skivor på helt egen hand sittande bakom alla sina olika klaviaturinstrument men på nästan hälften av låtarna på ”Strange little girls” omger hon sig ändå med musiker. Gitarristen Adrian Belew, trummisen Matt Chamberlain och basisten Jon Evans som dock inte lyckas ta fokus från artisten Tori.
Genom åren som arbetande recensent lärde jag mig många gånger att Toris egna skivor ofta blev väldigt självupptagna produktioner där hennes egen framtoning blev nästan viktigare än låtinnehållet. Därför känns det här albumet ibland lite mer intressant att lyssna på när låtarna ofta står för sig själva medan Tori tolkar dom på bästa personliga sätt. Som helhet är ”Strange little girls” lite ojämn och har både toppar och svackor och blir ibland lite onödigt tålamodskrävande. Inte bara i urvalet av låtar som spretar från Eminem till The Beatles.
Låtar som Lou Reeds ”New age”, Stranglers titellåt, 10cc:s ”I'm not in love” och Lloyd Coles ”Rattlesnakes” fungerar det bra och naturligt men ännu bättre är Toris tolkningar av Tom Waits ”Time” och Joe Jacksons ”Real men”. Det är ganska tillfredsställande att höra Waits låt ”Time” utan hans skrapigt provokativa stämma och ”Real men” måste tillhöra Jacksons bästa låtar.
Tori Amos har gjort ett ganska underhållande album men där helheten störs ordentligt av ”tolkningarna” hon gör av Neil Youngs och John Lennons låtar. Versionerna av ”Heart of gold” och ”Happiness is a warm gun” är stökiga och helt annorlunda jämfört med originalen. Hon borde kanske har lagt till sitt eget namn som låtskrivare på de låtarna för det är exempelvis mycket på den nästan tio minuter långa ”Happiness...” som bevisligen inte fanns med när Lennon skrev sin låt 1968. Synd på en av topplåtarna på ”White album”. Märkligt nog hade Toris Ames ”tolkningar” passat in bra på förra veckans coveralbum med Rage Against The Machine...
1. "New Age" (Lou Reed) 4:37
1970. Från albumet "Loaded" med The Velvet Underground.
2. "'97 Bonnie & Clyde" (Marshall Mathers/Jeff Bass/Mark Bass) 5:46
1999. Från albumet "The slim shady LP" med Eminem.
3. "Strange Little Girl" (Dave Greenfield/Hans Wärmling/Hugh Cornwell/Jean-Jacques Burnel) 3:50
1982. Singel med The Stranglers.
4. "Enjoy the Silence" (Martin Gore) 4:10
1990. Singel med Depeche Mode.
5. "I'm Not in Love" (Eric Stewart/Graham Gouldman) 5:39
1975. Från albumet "The original soundtrack" med 10cc.
6. "Rattlesnakes" (Lloyd Cole/Neil Clark) 3:59
1984. Från albumet "Rattlesnakes" med Lloyd Cole & the Commotions.
7. "Time" (Tom Waits) 5:23
1985. Från albumet "Rain dogs" med låtskrivaren.
8. "Heart of Gold" (Neil Young) 4:00
1972. Från albumet "Harvest" med Neil Young.
9. "I Don't Like Mondays" (Bob Geldof) 4:21
1979. Singel med The Boomtown Rats.
10. "Happiness Is a Warm Gun" (Paul McCartney/John Lennon) 9:55
1968. Från albumet "The Beatles" med The Beatles.
11. "Raining Blood" (Jeff Hanneman/Kerry King) 6:22
1986. Från albumet "Reign in blood" med Slayer.
12. "Real Men" (Joe Jackson) 4:07
1982. Från albumet "Night and day" med låtskrivaren.
/ Håkan
FOTO: Anders Erkman (1958-2020)
Mike Pinder (1941-2024)
<< | April 2024 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...
Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...
Mikael Bodin 11/10: Jag var på en av Tyrolspelningarna och en på Trädgårn i Göteborg och kan h...
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 g...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: