Blogginlägg

INTERVJUER 74-94: Per Gessle (1985)

Postad: 2019-02-13 07:53
Kategori: Intervjuer

NÄR JAG TRÄFFADE PER GESSLE FÖRSTA gången våren 1983, när första soloalbumet "Per Gessle" var aktuellt, var han ute på en välorganiserad signeringsturné. Ett och ett halvt år senare hade förutsättningarna ändrats drastiskt, Gyllene Tider fanns inte mer, och jag fångade honom i Örebro privat när andra soloskivan "Scener" skulle släppas fyra dagar senare. Ty Örebro fanns ofta med på hans agenda då hans ekonomiske rådgivare hade och har fortfarande sitt kontor i den staden.
   Jag ser i mina noteringar att jag hade kontakt med Per pÃ¥ telefon (035-nummer) 18 oktober 1984, han fÃ¥r min privata postadress och skickar nya skivan som jag dagen efter (lördag) hämtar pÃ¥ huvudpostkontoret. Efter helgen pÃ¥ mÃ¥ndagen 21 oktober kl 14:30 träffar jag honom utanför Nerikes Allehanda-huset i centrala Örebro. Vi sätter oss i ett lugnt rum utanför direktionen pÃ¥ andra vÃ¥ningen och har vÃ¥rt lÃ¥nga samtal.
   Det är en onekligen lite osäker artist jag träffar, som hösten 1985 tror sig veta hur framtiden ser ut men som inte i sin vildaste fantasi kunde ana att 1986 skulle bli ett otroligt händelserikt och framgÃ¥ngsrikt Ã¥r som skulle pÃ¥verka honom för resten av hans liv.
   För mig förklarar han planerna för nästa Ã¥r (1986), nästa soloskiva, inspelningar till sommaren och han nämner Clarence Öfwerman som producent. Som han dock inte känner men jag, som hade träffat Clarence vid ett flertal tillfällen när han spelat med Ulf Lundell och Raj Montana Band, förklarar för Per att det är en duktig, trevlig och ytterst skicklig musiker.
   Den planerade studiobokningen sommaren 1986 tas över av ett nytt duoprojekt som skivbolaget EMI:s svenska vd Rolf Nygren har tänkt ut. Per och Marie Fredriksson gör sin första inspelning som duo, Pers lÃ¥t "Svarta glas" har blivit översatt till "Neverending love", som blir en monumental hit. Roxette föds och Per Gessles solokarriär läggs helt pÃ¥ is.
   Namnet Roxette (efter Wilko Johnsons Dr Feelgood-lÃ¥t) hade ju cirkulerat i Gessles krets under flera Ã¥r. BÃ¥de som Gyllene Tiders amerikanska namn och som logotype pÃ¥ bÃ¥de Gyllene- och Gessle-skivor under 1984/85.



Den här intervjun publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 29/10 1985.

Per Gessle efter Gyllene Tider:
"NU ÄR JAG MIN EGEN AMBASSADÖR"


   - MAN SKA SLUTA INNAN MAN BLIR KNOCKAD, säger Per Gessle till Allehanda under ett blixtbesök i Örebro förra veckan.
   Efter flera Ã¥r av rykten bestämde sig medlemmarna i Gyllene Tider i somras att skrota gruppen som betydde att Per Gessles nya soloalbum "Scener" blir hans första skiva som "riktig" soloartist.
   Gyllene Tider turnerade sista gÃ¥ngen vÃ¥ren 1984 men Per besöker Örebro regelbundet tre-fyra gÃ¥nger om Ã¥ret. Han har sin revisor Janne Beime här som sköter den ekonomiska delen av AB Per Gessle.
   - Vi planerar min ekonomi, han ger mig skäll om jag lever för dyrt, säger Per och ler. Utan honom hade man inte haft kläder pÃ¥ kroppen, tillägger han och ser allvarligare ut.
   "Scener", Per Gessles andra soloalbum, har blivit försenad i mÃ¥nga omgÃ¥ngar sedan den först var tänkt att komma ut innan jul i fjol.
   - Jag har tänkt om flera gÃ¥nger sedan jag startade inspelningsarbetet i november. Det var först meningen att göra ett mycket annorlunda album där moderna, kalla instrument som synt- och trummaskiner skulle blandas med varma, traditionella instrument som gitarrer, oboe och cello. Lite Pete Shelley-inspirerat.
   - Jag hade däremot inte skrivit lÃ¥tarna med den utgÃ¥ngspunkten sÃ¥ idén och tanken höll inte vid inspelningen. SÃ¥ när jag sedan ändrade mig blev det en mycket mödosam procedur att ersätta trummaskinen med en riktig trummis sÃ¥ att säga frÃ¥n fel hÃ¥ll när all musik redan var inspelad.
   Meningen var att Per Gessle skulle göra ett album fylld av lÃ¥tar med olika klanger och innehÃ¥ll. Det spektakulära omslaget visar upp den ursprungliga idén.
   - Jag har letat gamla bilder hos mina föräldrar och med lite, för att inte säga väldigt mycket, fantasi kan man koppla samman bilderna pÃ¥ omslaget med texterna pÃ¥ skivan. Men jag blev tyvärr förhindrad att använda en bild av Rickie Lee Jones som illustration till lÃ¥ten om henne.
   Per jobbar fortfarande ihop med Gyllene Tiders gitarrist Mats Persson och det finns planer lÃ¥ngt, lÃ¥ngt borta att nÃ¥gon gÃ¥ng stÃ¥ pÃ¥ scenen tillsammans igen. Men gruppens sista Ã¥r har Per inget till övers för.
   - VÃ¥rt sista album, "The Heartland café", gjorde vi pÃ¥ engelska. Ett rent storhetsvansinne! Den var vek, feg och strömlinjeformad och texterna vill jag inte diskutera överhuvudtaget. Vi skulle givetvis gjort en svensk version för marknaden här.
   - Även sista turnén var ett misslyckande. Idiotiskt av oss att inte spela vÃ¥ra gamla hits när publiken onekligen ville det.
   Men tiden med Gyllene Tider var lärorika Ã¥r för Per Gessle och han har en mycket klarsynt och intressant förklaring till fenomenet tonÃ¥rsidoler.

- NÄR VI SLOG IGENOM 1979 VAR JAG TJUGO år och vår dåvarande publik detsamma. Sedan hände allt på en gång och den mer lättflirtade ungdomspubliken hängde på fast vi själva aldrig siktat på att bli några popidoler. Nu är jag 27 år och sålde 50 000 ex av mitt första album (guldskiva), 16 000 mer än Gyllenes sista, och jag är mycket nöjd.
   Per skickar oavbrutet lÃ¥tar till USA i hopp om napp hos nÃ¥got av de stora namnen. Men i Sverige är han redan ett stort lÃ¥tskrivarnamn och fÃ¥r ständigt beställningar frÃ¥n alla hÃ¥ll.
   - Jag har skrivit en lÃ¥t till Efva Attlings första soloalbum och en text till Lasse Wellanders album som Monica Törnell sjunger.
   Dessutom hÃ¥ller Per pÃ¥ att planera sin egen lilla skivetikett, Jimmy Fun, dit han främst söker sÃ¥ngare och duos som han kan skriva lÃ¥tar Ã¥t och producera.
   I och med Gyllene Tiders kapsejsande precis inför en skivinspelning stÃ¥r Per Gessle med mycket färdigskrivet material och planerar redan nästa soloplatta.
   - Jag hoppas gÃ¥ in i den ombyggda EMI-studion till sommaren nästa Ã¥r och släppa ytterligare ett album om ett Ã¥r. Och sedan möjligen göra en turné nästa höst, säger Per.
   - Nu när jag inte behöver hÃ¥lla isär soloprojekt och Gyllene är det lättare att räkna ut framtiden. Jag är min egen ambassadör och trivs med det, avslutar Per Gessle.

/ HÃ¥kan




Beatles (62)
Blogg (517)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (242)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (168)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Februari 2019 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Bengt Gustafsson 1/04: Hej Hunter/Wagner var med Lou under slutet av 1973. Men under den korta tiden t...

Jarmo Tapani Anttila 25/03: Har försökt hitta denna skiva i Sverige men ej lyckats. Var fick du tag på de...

Kjell J 7/03: https://americana-uk.com/jesper-lindell-before-the-sun Här kan du "compare not...

Magnus Andersson 12/02: Hej Håkan, Tack för din spännande "best of 1973/74" lista! (Jag tror att Br...

Bengt Gustafsson 1/02: Iechyd da is the Welsh word for cheers, meaning good health. It is used when yo...

Johan S 15/01: Fantastiskt album! Allt knyts ihop under dessa år, Faces, Stewart och Stones. ...

Lena 14/01: Tack Håkan, för fina recensioner. ...

Björn 27/12: Hallå Håkan! Likt en vilsen orienterar utan karta och kompass lyser du upp min...

Johan S 19/12: Kan bara hålla med. En av pubrockens juveler!...

Björn 2/12: Som vanligt har redaktören skrivit initierat och med stort hjärta. En liten an...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.