Blogginlägg från 2021-12-06
ALL TIME BEST #55: "Studio"
TAGES: Studio (Parlophone, 1967)
FINNS DET NÅGOT BÄTTRE EXEMPEL på en stark stigande utvecklingskurva än Tages karriär på 60-talet? Jämför exempelvis debutsingeln, den snälla och nästan amatörmässiga ”Sleep little girl” (oktober 1964) och den tunga hitlåten ”Every raindrop means a lot” (februari 1967) två år och fyra månader senare. Och idag håller vi oss kvar i det magiska året 1967 och ska försöka analysera karriärhöjdpunkterna det året för det populära popbandet som leder fram till det historiska albumet ”Studio” i november samma år.
Tveklöst tillhörde kvintetten Tages från Göteborg svensk pophistoria på 60-talet och gruppen var i min mening den allra bästa och mest intressanta. I Tio i Topp-statistiken är Hep Stars kommersiella framgångar visserligen större men låtmässigt, musikaliskt och med rader av slagkraftiga hitlåtar var Tages vida överlägset både den gruppen och The Shanes, Ola & Janglers, Mascots och The Hounds.
Om det fortfarande är en hemlighet vet jag inte men det var producenten Anders Henkan Henriksson som var den viktiga musikaliska pusselbiten som gjorde Tages till den enastående mest intressanta svenska popgruppen. När han första gången, augusti 1965, sammanfördes med bandet i en inspelningsstudio gjorde han direkt skillnad i bandets sound. Och han var under de närmaste åren en viktig del i bandets utveckling som kulminerade just under det magiska året 1967.
Fram till 1967 hade Tages haft åtskilliga hitframgångar, både originallåtar och covers, på sina singlar men ambitionen att spela in hela homogena album med huvudsakligen egna låtar låg i bandets och Henkans intresse. I samband med den utvecklingen lämnade bandet det lilla lokala skivbolaget Platina i Hovås utanför Göteborg och blev skivbolagskollegor med The Beatles på Parlophone med större vyer i sikte.
Debuten på det nya större bolaget blev ”Every raindrop means a lot”, Tages absolut starkaste enskilda skivhöjdpunkt, som gavs ut samma månad som Beatles släppte singeln ”Penny Lane”/”Strawberry fields forever”. Att Tages singel inte blev etta på Tio i Topp är en gåta men den skulle följas av ett album, ”Contrast”, som väckte uppmärksamhet till och med i England med sitt avancerade, tidstrogna och internationellt influerade sound. En succé i samarbetet Henkan/Tages och ett stort steg framåt för svensk pop. Men det skulle senare samma år resultera i ett ännu starkare album, ”Studio”.
Efter ”Every raindrop...” och ”Contrast” släppte Tages några singlar, oväntat med två Lesley Gore-covers (”I'm going out” och ”Treat her like a lady”) och den egna ”She's having a baby now” med en text om oönskad graviditet, som blev två hits och en flopp. Den senare låten fick inte ens en chans på Tio i Topp.
De lite ojämna framgångarna för singlarna störde dock inte Tages i jobbet inför nästa album som skulle bli något extra och resultera i bandets största höjdpunkt som albumartister.
REDAN 1966 VAR TAGES PÅ VÄG till England för spelningar men en missad ansökan om arbetstillstånd stoppade hela projektet men hösten 1967 blev det av. Dock genomfördes spelningarna på lite avlägsna ställen och utanför den stora uppmärksamheten men Tages fick också chansen att spela in två låtar i Studio 3 i Abbey Road-studion i London, ”Like a woman” och ”It's in a dream”, som kom med på ”Studio”-skivan.
”Studio” innehåller tio egna originallåtar plus en låt av Science Poption-sångaren Claes Dieden, ”Created by you”, och en låt av Anders Henriksson/Bengt Palmers (under pseudonymen F Akon/F Zome), ”She is a man”.
Albumet kom nästan ett halvår efter ”Sgt Pepper” men arrangemang och sound innehåller samma experimentella ingredienser och andas den tidens tydliga tecken som med all säkerhet har Anders Henkan Henrikssons signum. Kanske allra tydligast på den förhållandevis långa (4:12) avslutande instrumentala låten ”The old man waifwer”. Men folkvisetonerna med mustiga fioler på ”Have you seen your brother lately”, baklängesgitarrer på ”She is a man” och många stråk- och blåsarrangemang (Sveriges Radios symfoniorkesteroch Lasse Samuelssons blåssektion) på övriga spår ger ”Studio” en för den tiden revolutionerande profil.
På ”Studio” tog svensk popmusik ett historiskt stort steg framåt och blev på sätt och vis soundmässigt internationell i sitt framförande med en kreativitet i låtskrivandet som så dags saknade gränser.
”LIKE A WOMAN”, en av albumets två Abbey Road-inspeladse låtar, är en favorit på Tages bästa album ”Studio”.
/ Håkan
<< | December 2021 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: