Blogginlägg från 2020-01-20
00: #17. FREDDIE WADLING
FREDDIE WADLING: Jag är monstret (Capitol/EMI, 2005)
DET TOG NÅGRA ÅR INNAN JAG BLEV ”vän” med Freddie Wadling och hans musik. Han var i väldigt många år en främmande fågel i svensk musikbransch men produktiv som få. Redan i mitten på 80-talet fick jag recensionsskivor där hans namn stod med stora bokstäver. Singlarna med den udda duon Blue For Two tillhör mitt första minne men då var jag nog allmänt obekväm med hans udda framtoning men jag respekterade allt han våghalsigt gav sig på.
Nu har jag förstått att han samtidigt var medlem i gruppen Cortex där han fick fritt fram för sitt låtskrivande. Den gruppen var nog ännu mer svårtillgänglig när Wadling beskrev bandets musik som psykotisk rock. Gruppens första album, ”You can't kill the boogeyman” (1986), står dock korrekt insorterad i skivhyllan (till vänster om Elvis Costello) utan att jag spontant i minnet kan beskriva sound, musik och Wadlings röst.
Det började naturligtvis ännu tidigare för den ständigt sökande Wadling. I 20-30-årsåldern, under 70-talet, exploderade hans kreativitet. Parallellt med sjukdomsdiagnoser och ett utökat droganvändande spelade han i ett otal band, ofta samtidigt, med spektakulära namn som Frog 2000, Freddie Death & the Horrow Show, Straitjacket och Horribel Tango. Knappast överraskande hamnade han sedan i Göteborgs punkkretsar, först i gruppen Liket Lever och blev sedan en av originalmedlemmarna som basist i The Leather Nun.
Efter ett otroligt händelserikt 70-tal och de första åren på 80-talet började Freddie Wadlings karriär nå ut på allvar med Cortex och Blue For Two. Duon med Henryk Lipp gav ut skivor på Göteborgsbaserade skivbolaget Radium 226.05 (populärt förkortat Radium) och jag minns hur singlarna började droppa in 1985. Ett typiskt indieprojekt som märkligt nog distribuerades av stora EMI men som fick fria musikaliska och marknadsföringsmässiga händer. Som gjorde att skivomslagen var visuellt enahanda och tråkiga men marknadsföringen var desto färgstarkare: Ovannämnda Cortex-album lanserades med orden ”En brakskit på Bert Karlssons huvudkudde”.
I recensionen av Blue For Twos debutalbum sommaren 1986 skrev jag ”En inspirerande resa genom discomarscher, jazz och tung, taktfast rock”. Skivan hamnade inte direkt på min årsbästalista...
Blue For Two väckte onekligen uppmärksamhet och det gjorde att Freddie Wadling valdes till sångare i Fläskkvartetten, något som sedan genererade andra färgstarka samarbeten under hela 90-talet.
Freddie Wadlings lite släpiga och pratiga sångteknik blev under 00-talet flitigt efterfrågad i många breda sammanhang. Sjöng på tributskivan ”Plura, 50”, gjorde duetten ”Once” med Sophie Zelmani på hennes ”Sing and dance”-album, tolkade Olle Adolphson på ”Dubbel trubbel”-tributskivan och bidrog till hyllningsprojekt av både Totta Näslund, Astrid Lindgren och Nils Ferlin. Ofta förtrollande insatser som till sist gav honom skivbolagskontrakt på stora EMI genom Kjell Anderssons personliga försorg. Ett kvalitetstecken om något.
Dagens huvudämne, ”Jag är monstret”, är Freddie Wadlings debut på EMI och är delvis helt magiskt. Tidigare i mitt liv hade jag ett eftertryckligt krav att verkligt bra album, exempelvis skivor på toppen av årsbästalistor, skulle vara genuint helgjutna utan en enda skönhetsfläck. Med tiden har jag inte blivit lika principfast på den punkten, några rejält ouppnåeliga höjdpunkter kan faktiskt förminska de mindre bra detaljerna och i extremt lyckade fall kan helheten ändå imponera.
”Jag är monstret” är ett lysande exempel på det senare. Här finns två-tre låtar av ren oemotståndlig kvalité som helt överskuggar de mer problematiska låtarna. Låtar, skrivna av Joakim Berg, Per Gessle(!) och Freddie själv, som helt omöjligt kan lämna mitt medvetande. Låtmaterial som utan tvekan hade hamnat högst upp på min lista på 00-talets bästa låtar - om jag nu hade gjort en sådan.
”Jag är monstret” är skivan som får mig att ansluta mig till hyllningskören som varje dag anser att Freddie Wadling är värd sin kultstatus. Det var med sorg jag fick Freddie Wadlings dödsbud (en sommarvarm semesterdag på Mallorca 2016) och jag har spelat den här skivan nästan dagligen sedan dess.
Favoritlåt: "Drömmarna". En av Joakim Bergs allra bästa låtar som är så snyggt anpassad Freddie Wadlings långsamt personliga röst. En i minsta detalj välskriven låt som sedan varsamt polerats och dekorerats utan att tappa magin det minsta. Det fina betyget bör också delas med producenten Johan Lindström som förutom sin egen skicklighet på en mängd olika instrument även har arrangerat blås- och stråkarrangemang. Från det dova inledande klockspelet via det knastrande vinylsoundet, cool men viktig körsång (Mija Folkesson) till den balladdominerande vackra melodin är detta ett unikt tillfälle att höra svensk musik på absolut toppnivå.
/ Håkan
<< | Januari 2020 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: