Blogginlägg från 2000-07-27
Nilsson Pontare konsert
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 27/7 2000.
KONSERT
CHARLOTTE NILSSON & ROGER PONTARE
Stadsfesten, Örebro 26/7 2000
Blött, starkt försenat och utebliven schlagerfest. Mycket kan man skylla på det regniga vädret. Men att Roger Pontare och Charlotte Nilsson kom till Örebro och Stadsfesten som något annat än schlagerartister förvånade mig.
Intresset svalnar fort och minnet urholkas snabbt ty när de två senaste årens klart mest lysande stjärnor i schlagerbranschen samsas på en scen, som i går kväll på Frimurareholmen, handlade det huvudsakligen om annat än schlager.
Pontare uppträdde som en fullblodig soulsångare och Charlotte ägnade sig huvudsakligen åt låtarna från sin senaste engelska skiva som är mer pop än schlager.
Kanske var det logiskt och förklarligt. Som schlagerartist har du en arbetsvecka i strålkastarljuset varje år, fyra dagar före och en dag efter schlager-SM, och därutöver är du en kändis och ett affischnamn som bara drar folk i samband med andra jippon. Ibland inte ens då.
Det var aldrig fråga om trängsel och publiktrycket mot kravallstaketen var obefintligt. Konserten blev aldrig någon emotionell helhet utan mer en pliktskyldig uppradning av låtar. Där två var oundvikliga och obligatoriska, "Take me to your heaven" och "Vindarna viskar ditt namn", och resten var en mer eller mindre upphetsande coveromgång.
Helt okej som ackompanjemang till ett trevligt festivalbesök i glada vänners lag men som seriös konsertupplevelse var det snudd på lättglömt och blev till ett flyktigt minne och en stor parentes i mitt långa konsertliv. Där djupare analys och ambitiöst tyckande för kvällen var ovidkommande ting.
Roger Pontare, som både till kroppshydda och röstomfång äger en för genren ovanlig dignitet, hade en oväntad soulröst och när han tog i så hamnade det någonstans i gråzonen mellan pretentiöst och unikt storslaget.
Medan Charlotte Nilsson, som envist ägnade sig åt sina internationella låtar, hade svårare att leva upp till sin star quality som schlagermadam. På många sätt bleknade hon inte oväntat i skuggan av mäktige Pontare. Och tillsammans blev de en tillfällig konstellation vars namn lyste mer på affischen än i verkligheten.
/ Håkan
<< | Juli 2000 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: