Blogginlägg
Extremt dåligt intresse för antivåldsgala
Den här nyheten publicerades ursprungligen på Nerikes Allehandas hemsida 16/5 1999.
Örebroarna visade ett extremt dåligt intresse för den antivåldsgala som under två kvällar arrangerats i Club 700.
På fredagen, när det musikaliska utbudet var riktat till den yngre publiken, var det endast 47 betalande. Och på lördagen var det ett hundratal som under kvällen diggade ett tiotal artister innan galans höjdpunkt, det exklusivt återförenade Lolita Pop, äntrade scenen vid halvett-tiden på natten. Vid den tidpunkten hade publiksiffran dubblerats men stannade alltså vid lika katastrofalt låga två hundra personer.
Men det störde inte gitarristen i Sten Booberg.
- När vi höll på som mest spelade vi för mellan två och 20 000 så det spelade ingen roll för oss. Det var nog värst för ljudmixaren, berättade Sten efteråt.
Och ljudet under Lolita Pops konsert studsade mycket riktigt omkring i den kala och ödsliga lokalen.
Den festliga inramningen som bandet fick vid Slottsfestivalspelningen för några år sedan saknades men konserten bjöd ändå på några överraskningar.
En helt ny Lolita Pop-låt, melodiskt klingande "Dead end city" skriven av Sten Booberg och Benkt Söderberg, fick sin premiär samtidigt som de för första gången live spelade en tidig Radiohead-cover, "Creep".
I övrigt bestod konserten av gamla kända klassiker som "Tarzan on a big red scooter", "Here she comes", "A song from under the floorboards", "Say no more", "Mind your eye" och "Långa tåg" som övergick i Velvet Underground-covern "Rock'n roll".
En konsert, som trummisen Per Ståhlberg noterade efter konserten, kunde ha marknadsförts som 20-årsjubileum ty bandet tog sina första stapplande steg i maj 1979 på dåvarande Rockmagasinet.
Hade marknadsföringen överhuvudtaget varit i nivå med alla medverkande bands ambitioner hade antivåldsgalan blivit en enorm manifestation och inte ett katastrofalt publikfiasko.
/ HÃ¥kan
Loosegoats konsert
Piggies konsert
<< | Maj 1999 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...
Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...
Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...
Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...
Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...
Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...
Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...
Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...
Valbobo 10/06: 1970 spelade faktiskt Cilla Black in en cover på Olles Det gåtfulla folket. Ko...
Andreas Lundell 19/05: Svensk pappa och irländsk mamma kan man väl klämma in....
Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.
Kommentarer till blogginlägget: