Blogginlägg

Artisterna på scen betyder mer än de yttre förutsättningarna

Postad: 2000-05-05 19:52
Kategori: Krönikor

Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 5/5 2000.

Livet är till synes fyllt med suspekta frågor och helt ologiska slutsatser. Hur kan det vara möjligt att uppskatta en bra konsert mindre när den genomförs i en akustiskt perfekt konserthall än på en rökig, trång klubb med ojämnt ljud?
   Hur kan det överhuvudtaget vara mer magiskt pÃ¥ ett opersonligt stadstorg med spridda Ã¥skÃ¥darled nÃ¥gra mil söder om Örebro än pÃ¥ ett fullsatt Konserthus i extas?
   Efter den senaste mÃ¥nadens konsertbesök pÃ¥ olika platser i olika lokaler väcks dessa extrema tankar. Det finns inga raka, givna och generella svar pÃ¥ dessa frÃ¥gor (vem trodde det?) ty människan är individuell och recensenten pÃ¥ bilden ovanför har väldigt mänskliga drag i de flesta av vardagens sysslor.
   Men när det gäller konserter, förväntningar och magiska överraskningar blir han aldrig för gammal. Och dÃ¥ blir det genast sÃ¥ mycket svÃ¥rare att pÃ¥ förhand räkna ut hur kroppens känslor ska reagera, analysera och väga för och emot.
   Miljön är givetvis det viktigaste har jag tyckt genom hela livet. Ända tills jag kom till Kumla Torg förra onsdagskvällen. Där pÃ¥ en stenöken och oerhörda ytor med noll atmosfär gav Eldkvarn allt och förvandlade en smÃ¥regnig försommarkväll till en magisk konsertupplevelse. Jag kan inte säga att jag var direkt beredd.
   Det spontant känslomässigt bästa stället för konserter är ju egentligen en mörk klubb eller restaurang. Där sorlet, den mänskliga kontakten med andra Ã¥hörare och närheten till artisterna pÃ¥ scen är viktigare än en förstklassig synbild eller kristallklart ljud.
   Det är sÃ¥ jag har upplevt livets bästa konsertstunder. I skiftande lokaler frÃ¥n Marquee och Dingwalls i London via Malmen och Ritz i Stockholm till Prisma, Ritz och Rockmagasinet i Örebro. SÃ¥vitt jag minns hade/har inte nÃ¥gon av nämnda ställen en perfekt scen, allra minst klassiska Rockmagasinet pÃ¥ Nygatan där en grotesk pelare stod mitt framför scenen.
   Men är det artister pÃ¥ scen som har nÃ¥got att förmedla och med hjälp av en entusiastisk publik sÃ¥ kan de yttre förutsättningarna betyda minst. Jag har upplevt konserter i 30 Ã¥rs tid pÃ¥ mÃ¥nga olika utrymmen i Örebro men väntar fortfarande pÃ¥ en innerlig kväll i en andlös atmosfär pÃ¥ Gamla Teatern. Tänk er en akustisk Ron Sexsmith inför ett par hundra fantaster.
   Jag ryser bara vid tanken.

/ HÃ¥kan




Beatles (63)
Blogg (529)
Feber (5)
Filmklipp (131)
Jul (80)
Konserter (243)
Larm (20)
Listor (57)
Maxi12" (35)
Minns (177)
Pubrock (13)
Stiff (49)

<< Maj 2000 >>
Må Ti On To Fr Lö Sö
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Mikael Bodin 11/10: Jag var också på plats i den bastuliknande arenan och fick uppleva vad som ver...

Mikael Bodin 11/10: Jag var pÃ¥ en av Tyrolspelningarna och en pÃ¥ TrädgÃ¥rn i Göteborg och kan hÃ...

Hanna B 18/09: Hej Håkan! Min uppfattning av kvällen på Frimis var snarare att folk var där...

Peter Forss 5/09: Jag minns låten som "Stop" från LP:n Supersession. Här en spotifylänk till ...

Per H 28/08: Omräknat till dagens penningvärde är det 213 kr, det får man inte många kon...

Per Erik Ahlqvist 28/08: Hej Håkan! Jag har undrat över en sak med just Fluru. De släpte sin debutsing...

Bengt Gustafsson 17/08: Hej Visst kan Bruce varit missnöjd med Rendezvous. Men den spelades live 57 gÃ...

Peter 2/07: Nja, Honeycombs hade ju en hit till: That´s the way som jag tror hamnade på Ti...

Mikael Johansson 27/06: Var där i konserthuset 1977, 16 år gammal. Visste inte riktigt vad som väntad...

Kjell J 16/06: Kolla gärna in denna ytterst förträffliga Youtube-kanal:@YesterdaysPapers (ti...

Jag är född 1952. Skrev min första recension i januari 1970. Har medverkat regelbundet i Nerikes Allehanda i över 45 år med recensioner, krönikor, artiklar och intervjuer. I nästan samtliga fall har det handlat om musik och ur mitt långa liv som skribent har jag hämtat många anekdoter som kommer förekomma här. Med popmusikens historia som grund berättar jag också om egna erfarenheter under den långa resan. Från 50-talet till idag. Plus utförliga recensioner av både konserter, skivor, dvd och böcker. Vill du/ni få er senaste skiva recenserad? Mejla mig, så får ni adress. Håkans Pop hade premiär 22 augusti 2007 och har sedan fyllts på med både nyskrivna artiklar och arkivmaterial från 1971 och framåt. E-posta mig.