Blogginlägg från 2019-05-23
Kraftfullt och genuint Contact
Ted Ström ledde sitt Contact mot nya höjder med uppgraderade arrangemang.
Johan Ström, gitarr och percussion.
Claes Palmqvist, fiol, mandolin och kornett.
Jonas Isacsson, gitarr.
Alla bilder: Anders ErkmanLorne de Wolfe vid mikrofonen.
CONTACT
RICHARD LINDGREN & OLLE UNENGE
Frimis, Örebro, 22 maj 2019
Konsertlängd: 20:30-20:58 (L&U, 28 min) och 21:05-22:23 (C, 78 min)
Min plats: Stående ca 6-10 m från scenen till vänster.
NOSTALGI KAN VARA ETT OERHÖRT NEGATIVT laddat ord men kan också klinga vackert och skimrande. Gruppen Contact, som inte har turnerat regelbundet på 47 år, borde vara grundmodellen för det förstnämnda. Men på Frimis mäktigt stora inomhusscen var det under onsdagskvällen ett förvånansvärt piggt och starkt band som uppträdde. Soundmässigt var det kanske inte bokstavligen skimrande och vackert men det stora bandet sparkade liv i ett flertal gamla låtar både överraskande kraftfullt och musikaliskt genuint under den dryga konserttimmen.
Repertoaren för kvällen var däremot ingen överraskning då den stora majoriteten låtar var hämtade från Contacts två album, ”Hon kom över mon” (1971) och ”Utmarker” (1972). Jag hade aldrig nöjet att se och uppleva bandet live på den tiden men jag är övertygad om att dagens upplaga musikaliskt slår originalet med stor marginal.
Ändå var dagens arrangemang av låtarna ett långt eko från förr. Popmusik med folkmusikaliska rötter som i minnet är väldigt starkt knutna till just Contact. Här hälsosamt uppgraderade med konstmusikern Gaianeh Pilossian på fiol och proffset Jonas Isacsson på gitarr som spelade en undanskymd roll på scen men dekorerade snyggt i flera låtar.
I centrum satt Ted Ström vid sitt keyboard och personifierade det gamla bandet. Han presenterade låtarna och berättade om det historiska ursprunget och förklarade innehållet texterna. Han sjöng också med en oväntat kraftfull stämma och fick på några låtar, ”Rockkungen”, ”Hon fattas mig” och ”Grannlåt”, hjälp med snygg sång av Lorne de Wolfe. Lorne kunde också glänsa i avslutningsnumret ”Fyrvaktarns dotter”.
Vi i publiken fick naturligtvis låtmässigt allt som vi inte visste att vi kände igen. Det där bekanta soundet kombinerat med starka melodier som jag ibland stod och jämförde med Ulf Dagebys bästa stunder som låtskrivare. Progg som inte var uttalat politisk. Och arrangemangen hade många små delikata detaljer där exempelvis Claes Palmqvist kunde briljera både på kornett, fiol och mandolin.
Det sistnämnda instrumentet spelade ju en liten huvudroll när Lorne de Wolfe gick utanför Contact-repertoaren och framförde Hansson de Wolfe United-hitlåten ”Var kommer barnen in”. En annan utvikning från kvällens ämne var Ted Ströms numera legendariska ”Vintersaga” som här kamouflerades i rocktakt där ovannämnde Isacsson fick lite mer utrymme fast han fortfarande gömde sig i skuggan bredvid trummisen.
Jodå, visst kom ”Hon kom över mon” till publikens glädje som sista låt i huvudavdelningen. Inte kvällens absoluta höjdpunkt men man hörde tydligt historiens vingslag röra sig genom konsertlokalen.
På åtta av Contacts elva konserter i sommar inleder Richard Lindgren och Olle Unenge, det strävsamma och tajta paret från Malmö respektive Örebro, konsertkvällen. Så var det också på Frimis där publiken fick ett litet, litet smakprov från deras rika repertoar. Skönt klingande gitarrer i det stora konsertljudet ackompanjerade den sedvanligt underhållande duon i det blåa motljuset.
Richard avslutade med ”Men bara om min älskade väntar...” som han ibland brukar sjunga på både svenska och engelska men nu höll sig helt till det svenska språket. Kanske får vi den kombinerade versionen ikväll när Richard och Olle firar Bob Dylan, som fyller år imorgon, med konsert på STÅ i Örebro .
Contacts låtar:
Fisken
Ogräset sprider sig på vallarna
Utmarker
Jag är lite ledsen ikväll
Grannlåt
Fly mig en sommar
Västerns son
Vargarnas natt
Rockkungen
Hon fattas mig
Guldkalven
Nattens drottning
Vintersaga
Var kommer barnen in?
Hon går över mon
Extralåtar
Samma vindar, samma dofter
Fyrvaktarns dotter
Lindgren & Unenges låtar:
Från Camden Town till Bleecker Street
Trivsam liten bar
Dunce's cap
Jilted love
Åter i Marais
Men bara om min älskade väntar...
/ Håkan
Håkans Pop laddar för hösten
SOM NI SÄKERT HAR FÖRSTÅTT ÄR säsongen 2018/19 på Håkans Pop nu avslutad. Jag ber att få tacka för uppmärksamheten från er läsare, genom åren en ständigt ökande skara. Det känns verkligen kul och inspirerande att fortsätta skriva, fortsätta det bottenlösa researchandet och ständigt leta nya infallsvinklar på det vi gemensamt kallar musik.
Jag planerar just nu för hösten och nästa säsong på Håkans Pop, den 13:e i ordningen! Nästa säsongs rangordnade lista på måndagar kommer att handla om mer modern musik än den senaste genomgången av rock'n'roll-generationens 50-tal. Det har nämligen från i höst blivit dags att sammanfatta 00-talets bästa album. Ett musikdecennium med mer spännande innehåll än de tomma siffrorna 00 kan ge sken av.
Där kan vi vänta oss många nya intressanta namn som exempelvis Håkan Hellström, Lars Winnerbäck, The Strokes, Olle Ljungström och Elin Ruth Sigvardsson men kanske och några ”gamlingar” som Ulf Lundell, Eldkvarn, Nick Lowe, John Hiatt och Totta.
Välkommen i höst att göra en återblick till ett över tio år gammalt musikdecennium!
INNAN DET BLIR DAGS FÖR HÖST, oh hemska tanke, ska Håkans Pop i sommar (reprisernas tid!) också ägna sig åt återblickar. Sedan hösten 2016 har jag tipsat om vinylalbum ur mina brokiga skivhyllor. En uppskattad kategori som jag varannan dag i sommar, med start imorgon, intensifierar genom att återpublicera några av mina texter om skivor från 70- och 80-talet, vinylepokens höjdpunkter. Texterna publicerades en gång i tiden på Håkans Pop som delar i kategorier där jag utsåg 70- och 80-talets bästa album.
Välkommen tillbaka till den bästa musiken för 30 och 40 år sedan!
/ Håkan
<< | Maj 2019 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: