Blogginlägg från 2004-03-03
Mikael Wiehe konsert
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda 3/3 2004.
KONSERT
Mikael Wiehe
Parkteatern, Örebro 1/3 2004
Det var mycket som talade för att vi nästan krävde Mikael Wiehe med band på den nya turnén. Förra gången han besökte Örebro hade han ingen ny skiva att sälja och uppträdde då helt ensam på scen.
Med nya skivan ”Kärlek & politik” hade det passat med producenten Pål Svenre och hans ödmjuka kompband bakom. För att perfekt återskapa många av de nya låtarna live.
När Mikael Wiehe kom in på Parkteaterns scen och bara hade pianisten Christer Karlsson till hjälp gick det därför ett tveksamt sus genom min kropp. Men det skulle visa sig vara helt obefogade negativa funderingar.
Maratonkonserten, 17 låtar, två timmar och mycket mer, var faktiskt mer genomarbetad, både musikaliskt och pratmässigt, än många konserter jag har sett Mikael Wiehe genomföra med band.
Redan på den två månader långa turnéns femte konsert har Wiehe styrt upp ett fantastiskt genomtänkt program som både är logiskt, komiskt och fantastiskt underhållande. Som att han exempelvis började med en låt om döden, ”Du finns kvar”, och slutade med ”Livet” och ”Som ett andetag”. Positivt och kvicktänkt.
Och inte spelade senaste skivan den huvudroll som brukar vara vanligt på turné så här nära efter release.
Mikael Wiehes stora låtskatt, som resulterat i både musikaler, otaliga skivor, körverk och nu också en sångbok, har musikaliskt genom åren kantats av flera våghalsiga grepp men är under den här turnén så basic som det går att komma utan att bli fattig trubadur.
För med bara Christer Karlsson på piano blev det både lyhört och tillräckligt arrangerat för att alla låtar, gamla som nya, skulle falla på plats så naturligt.
Givetvis berodde den långa konserttiden på en sedvanligt snacksalig Wiehe som nästan gjorde mellansnacken till huvudnummer.
En andäktigt lyssnande publik i en halvfylld lokal gillade allt de hörde men konserten blev inte bara ett trevligt samkväm för när han vid några tillfällen höjde tonläget och lät arrangemangen svänga fritt, under exempelvis ”Gbg, Gbg”, rockade det friskt på två personer.
Mikael Wiehes låtar:
Du finns kvar
Tango
Utan dej
Kärleken vet
Lindansaren
Den jag kunde va
Flickan och kråkan
Keops pyramid
Jag har vänner
Stockholm den 15 februari år 2003
En sång till modet
Gbg, Gbg
Det här är ditt land
Sakta lägger båten ut från land
Titanic
Livet
Som ett andetag
/ Håkan
Lars Winnerbäck dvd
Den här recensionen publicerades ursprungligen i Nerikes Allehanda våren 2004.
Lars Winnerbäck & Hovet
Live i Linköping
(Sonet/Universal)
Lars Winnerbäck har aldrig varit i närheten av att toppa någon Kalas-turné. Ändå har han på några år skaffat sig en tämligen respektabel plats i svensk rockbransch som numera logiskt följs av en live-dvd.
Man kan diskutera om det redan är dags för Winnerbäck att ta steget från cd till dvd. Med en konsert där majoriteten av låtarna fick sin odödliga livestatus på liveskivan ”För dig”. Inte mycket har hänt musikaliskt med de gamla låtarna. Och ”Söndermarken” tycker jag fortfarande inte är den klockrena triumf som den Winnerbäck-älskande skivkonsumenten är övertygad om.
Lars Winnerbäck är helt klart etablerad i rock-Sverige men har en bit kvar till den exklusiva toppen. Han behöver nog ta lite mer plats och bli lite farligare.
Men det brydde sig inte ett välkomnande Linköping om under två välmatade konserter i september förra året som bildat ryggrad på dvd:n.
22 låtar och hela Linköping (med tyngdpunkten på den kvinnliga eller flickaktiga delen) sjunger inte bara med i ”Jag vill gå hem med dig” utan även i tämligen okända tidiga alster som ”Nån annan” och ”Kom änglar”.
En konsert med Winnerbäck är inget stort visuellt spektakel men en jordnära, enkel och traditionell rockkonsert räcker så bra för att skapa den där stundtals hysteriska livemagin. Så hysteriskt det nu kan bli i en konsertlokal med fasta stolar som ingen sitter på…
Huvudsakligen rock på dvd:n men när Winnerbäck sätter sig med akustiska gitarren känns han mer bekväm i situationen. Nästa skiva planeras vara i det lågmälda och lilla formatet.
Det och mycket annat berättar han i en intressant halvtimmesintervjun som också finns med på dvd:n som extramaterial tillsammans med bland annat en bakomfilm om repetitioner inför skivinspelning och konserter.
Däremot finner jag inget nöje i den version av konserten där bandet i efterhand kommenterar låt för låt under hela konserten, eller snarare pratar i munnen på varandra. Störande och oanvändbart.
/ Håkan
<< | Mars 2004 | >> | ||||
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Kjell J 31/01: Texten är förstås skriven 1980, Men ursäkta gnället och/eller pekpinnen, Ro...
Jarmo Tapani Anttila 31/01: Lustigt, har precis läst färdigt boken Too Much Too Young, The 2 Tone records ...
Anne-Lie Dahl Parkegren 16/01: Hej! Jag, en tjejkompis och lilla syrran var på hans konsert. Tror vi satt på...
Peter Jönsson 1/01: Hej Håkan, Bra och nykter recension av Indoor Safari. (Tror emellertid att Nic...
Per Magnusson 29/12: Hej, ang svenska The Howlers inspelning av "Susie Q", som var b-sida på deras e...
Torsten Ståhlberg 29/12: Ang. SAM & DAVE/PERCY SLEDGE/ARTHUR CONLEY/TENDERS: Idrottshuset 25/10 1967. P...
Jan Boholm 13/12: Den här plattan gjorde mig glad, varm och trygg! Har gillat hans lågmälda pla...
Tomas Skagerström 18/11: Håkan Pop, snyggt skrivet. Håller med dig./Tomas ...
Anders Welander 19/10: The Howlers från Kristianstad spelade in Suzie Q före både Rolling Stones och...
Mikael Wigström 13/10: Så fint skrivet,,har ju följt nick sedan han började,,och han är fortfarande...


Kommentarer till blogginlägget: